http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
REDAKCJA
URZĄD
WŁADZE
PRAWO LOKALNE
Statut
Uchwały Rady Gminy VIII kadencji
Uchwały Rady Gminy VII kadencji
Uchwały Rady Gminy VI kadencji
Uchwały Rady Gminy V kadencji
Uchwały Rady Gminy IV kadencji
Protokoły
Strategia rozwoju
Zag. przestrzenne
Gosp. komunalna
Budżet
Jednostki pomocnicze
Pomoc publiczna
Inne
GOSPODARKA
MOJA SPRAWA
INNE
OŚWIADCZENIA
SZUKAJ
INSTRUKCJA OBSŁUGI
DZIENNIK PODAWCZY
STATYSTYKA
PRZETARGI
Wybory samorzadowe 2018


 
Uchwały Rady Gminy IV kadencji 
PRAWO LOKALNE
 
data publikacji:  09-09-2004 | 00:00
data ostatniej modyfikacji:  09-09-2004 | 00:00
Nr XX/132/04 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Łabowa ...Sołectwo Składziste (część) 09.09.2004

UCHWAŁA NR XX/132/2004
RADY GMINY ŁABOWA
z dnia 31 sierpnia 2004 r.

w sprawie: uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania
                   przestrzennego Gminy Łabowa – z wyłączeniem obszaru
                   Popradzkiego Parku Krajobrazowego. Sołectwo Składziste
                   (część).

Na podstawie art., 3 ust. 1, art. 14 ust 5 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717; z 2004r.Nr 6 poz.41 i Nr 141 poz.1492), zwanej dalej „ustawą”; art. 18 ust. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.)  art.7 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121 poz. 1266 z późn.zm.).

Rada Gminy Łabowa  u c h w a l a,  co następuje.

I. USTALENIA FORMALNE I PORZĄDKOWE.

& 1.
1. Po stwierdzeniu zgodności ze „Studium” wymienionym w & 2  uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Łabowa – zwany dalej „planem” –  dla części obszaru wsi Składziste.

2. Wymieniony w ust. 1 plan obejmuje obszar Gminy Łabowa określony w
Uchwale Nr XLVII/251/02 Rady Gminy Łabowa z dnia 27 września 2002 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łabowa – z wyłączeniem części Gminy położonej w granicach Popradzkiego Parku Krajobrazowego

& 2.
Plan uwzględnia ustalenia „Studium uwarunkowań i kierunków  zagospodarowania przestrzennego Gminy Łabowa”.

& 3.
1. Obszar objęty planem położony jest:

a) W całości w otulinie Popradzkiego Parku Krajobrazowego utworzonego
na mocy Uchwały Nr 169/XIX/87 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Nowym Sączu z dnia 11 września 1987 r. (Dz. Urz. Woj. Nowosądeckiego Nr 18 poz. 193, zm. Nr 20 z 1988 r. poz. 85; Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z 2001 r. Nr 141 poz. 2086), zmienionej Rozporządzeniem Nr 18/03 Wojewody Małopolskiego z dnia 30 maja 2003 r. (Dz.
Urz. Woj. Małopolskiego Nr 153 poz. 1998). Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92 poz. 880) – otulina parku krajobrazowego nie jest formą ochrony przyrody.

b) W całości w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu d. Województwa Nowosądeckiego, utworzonego Rozporządzeniem Nr 27 Wojewody Nowosądeckiego z dnia 1 października 1997 r. w sprawie wyznaczenia Obszaru Chronionego Krajobrazu Województwa Nowosądeckiego (Dz. Urz. Woj. Nowosądeckiego Nr 43/97 z dnia 6 października 1997 r. poz. 147 oraz Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z 1999 r. Nr 11 poz. 77). Ustalenia obowiązujące w Obszarze Chronionego Krajobrazu zawarte są w & 10 ust. 3.

2. Plan uwzględnia postulowane regulacje działań w otulinie, o której mowa w ust. 1 lit. a) zabezpieczające funkcjonowanie Popradzkiego Parku Krajobrazowego.

& 4.
1. Treść niniejszej Uchwały stanowi część tekstową planu.

2. Załącznikami do Uchwały są:
    
a) Część graficzna planu sporządzona na podkładzie mapy zasadniczej w podstawowej skali 1:2000, zwana dalej w tekście niniejszej Uchwały „rysunkiem planu” – jako Załącznik Nr 1.
b) Rozstrzygnięcie Rady Gminy o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu- jako Załącznik Nr 2
c) Uzasadnienie do stwierdzenia zgodności planu ze „Studium” wymienionym w & 2 ust. 1  Uchwały
d) Wykaz obiektów w ewidencji zabytków wg kart adresowych – jako załącznik do & 7 ust. 2 pkt. 5 .
e) Rozstrzygnięcie Rady Gminy w zakresie realizacji infrastruktury technicznej należących do zadań własnych Gminy

3. Jako zgodne z planem uznaje się:

a) wyznaczenie tras urządzeń liniowych związanych z rozbudową systemów infrastruktury technicznej służącej wyposażeniu inżynierskiemu terenów przeznaczonych do zainwestowania stosownie do szczegółowych rozwiązań technicznych, jeżeli nie koliduje to z innymi ustaleniami planu,
b) wyznaczenie i urządzenie dróg dojazdowych do terenów przeznaczonych do zainwestowania oraz do terenów rolnych i leśnych, pod warunkiem, że nie będzie to stanowić utrudnienia w wykorzystaniu terenów przyległych do drogi zgodnie z ich przeznaczeniem w planie.
c) zabudowę bądź zmianę sposobu użytkowania terenów rolnych, nie zmieniającą rolniczego charakteru gruntów, w tym lokalizację pasiek wraz z pracownią pasieczną,
d) inwestycje na terenach leśnych związane z gospodarczym użytkowaniem lasu oraz infrastrukturą obiektów służących gospodarce leśnej,
e) ustanawianie stref ochronnych ujęć wody na terenach rolnych i leśnych,
f) zmianę funkcji budynku mieszkalnego lub gospodarczego (lub ich części) w zagrodzie rolniczej na terenach rolnych – na cele rekreacyjne i letniskowe.

4. Stosuje się następujące podstawowe symbole identyfikacyjne terenów wyznaczonych liniami rozgraniczającymi wymienionymi w ust. 3 lit. b): MRJ, ML, MN/ML.
     
5. Celem regulacji zawartych w ustaleniach planu jest:

a) ochrona interesu publicznego obejmującego zachowanie i ekspozycję cennych wartości środowiska przyrodniczego i krajobrazu,
b) stworzenie warunków do rozwoju gospodarczo-społecznego Gminy, w tym dla zagospodarowania turystycznego i rekreacyjnego, w sposób minimalizujący negatywne oddziaływanie na środowisko przyrodnicze, zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców Gminy i użytkowników terenów i urządzeń.

& 5.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) przeznaczeniu podstawowym – należy przez to rozumieć przeznaczenie, które stanowi główną (przeważającą) funkcję danego terenu wyznaczonego liniami rozgraniczającymi,
2) przeznaczeniu dopuszczalnym (uzupełniającym) – należy przez to rozumieć przeznaczenie inne niż podstawowe, które go wzbogaca lub uzupełnia a nie stanowi jednocześnie kolizji z przeznaczeniem podstawowym,
3) wysokości zabudowy – należy przez to rozumieć wymiar pionowy mierzony od poziomu gruntu do najwyższego punktu konstrukcji dachu wraz z jego pokryciem; w przypadku spadku terenu wysokość zabudowy liczy się jako średnia arytmetyczna wysokości przystokowej i odstokowej,
4) działce budowlanej – rozumie się przez to nieruchomość, o której mowa w art. 2 pkt. 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717),
5) działalności nieuciążliwej – należy przez to rozumieć działalność nie wymienioną w & 2 i & 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 września 2002 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych kryteriów związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 179 poz. 1490), a ponadto działalność nie wywołującą zjawisk lub stanów utrudniających życie, a zwłaszcza hałasu, wibracji, zanieczyszczeń powietrza, odorów.
6) GKUA – należy przez to rozumieć Gminną Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną w zrozumieniu przepisów art. 8 ust. 3-5 ustawy.

II. USTALENIA OGÓLNE DOTYCZĄCE CAŁEGO OBSZARU W GRANICACH OPRACOWANIA PLANU.

& 6.
Ustalenia ogólne dotyczące zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego.

1. Na obszarze objętym planem ochronie podlegają:

1) Klimat akustyczny. W zakresie ochrony przed hałasem wskazuje się, że obszar opracowania należy odpowiednio do terenów, o których mowa w art. 114 i art. 113 ust. 2 pkt. 1 lit. a), c), e) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62 poz. 627 z późn. zmianami).

2) Jakość powietrza. Obowiązuje zakaz przekraczania dopuszczalnych
stężeń zanieczyszczeń atmosferycznych określonych w zał. Nr 1 do Rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 1 z 2003 r. poz. 12).

3) Wody powierzchniowe. Obowiązuje ochrona wód powierzchniowych na
poziomie I klasy czystości. W zakresie ochrony wód obowiązują przepisy art. art. 97 – 100 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62 poz. 627 z późn. zmianami) oraz art. art. 38 – 61 Działu III ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 115 poz. 1229).

4) Gatunki roślin występujących w stanie dzikim – według List Gatunków stanowiących załączniki  Nr 1 i Nr 2 do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 września 2001 r. w sprawie określenia listy gatunków rodzimych dziko występujących objętych ochroną gatunkową ścisłą i częściową oraz zakazów właściwych dla tych gatunków i odstępstw od tych zakazów (Dz. U. Nr 106 poz. 1167).
 
5) Gatunki zwierząt dziko żyjących – według List Gatunków stanowiących załączniki Nr 1 i Nr 2 do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 września 2001 r. w sprawie określenia listy gatunków zwierząt rodzimych dziko występujących, objętych ochroną ścisłą i częściową oraz zakazów dla danych gatunków i odstępstw od tych zakazów (Dz. U. Nr 130 poz. 1456).

6) Lasy i zadrzewienia – zgodnie z ustawą z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie
gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. Nr 16 poz. 78 z późn. zmianami) oraz zgodnie z ustawą z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56 poz. 679 z późn. zmianami) oraz zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92 poz. 880).

2. Na terenie objętym planem zakazuje się:

1) dokonywania zmian stosunków wodnych obniżających potencjał ekologiczny siedlisk,
2) lokalizacji inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko w zrozumieniu przepisów ustawy wymienionej w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem inwestycji infrastruktury technicznej, obiektów gospodarki wodno-ściekowej, inwestycji turystyczno-rekreacyjnych i urządzeń ich obsługi oraz inwestycji celu publicznego,
3) likwidacji zadrzewień i zakrzewień śródpolnych, nadrzecznych i przydrożnych z wyjątkiem zadrzewień i zakrzewień w pasach drogowych a także z wyjątkiem zadrzewień i zakrzewień na terenach przeznaczonych do zainwestowania.

3. Dla prawidłowej i zrównoważonej gospodarki przestrzenią nakazuje się:
1) kształtowanie przestrzeni ekologicznej właściwej dla terenów górskich,
2) hamowanie procesów degradacji podstawowych komponentów środowiska poprzez:
a) tworzenie korzystnych warunków retencji oraz ochronę obszarów źródliskowych i ujęć wody,
b) ograniczenie wytwarzania zanieczyszczeń powietrza, gleby i wód poprzez stosowanie odpowiednich technologii ekologicznie bezpiecznych i modernizację systemów grzewczych,
c) właściwe użytkowanie rolnicze stromych stoków połączone z racjonalnym użytkowaniem chemicznych środków ochrony roślin, z preferencją dla rolnictwa ekologicznego.
3) Wykluczenie realizacji obiektów przemysłowych i usługowych wodo- i energochłonnych, szkodliwych technologicznie oraz grożących wystąpieniem poważnych awarii.
4) Stosowanie wzmożonego nadzoru nad budownictwem dla poprawy dyscypliny budowlanej i ładu przestrzennego.
5) Otoczenie szczególną opieką zabytków kultury materialnej (zespołów i obiektów).
6) Zalesianie i zadrzewianie gruntów mało przydatnych do produkcji rolnej (z wyłączeniem otoczenia punktów widokowych i terenów o dużych wartościach krajobrazowych), poszerzanie terenów objętych ochroną rezerwatową i innymi ustawowymi formami ochrony.
7) Inicjowanie działań dla udostępnienia i zagospodarowania terenów przydatnych dla turystyki kwalifikowanej, krajoznawczej oraz rekreacji.

4. W granicach opracowania planu wprowadza się następujące zasady gospodarki odpadami:
1) Zakaz składowania odpadów. Ustala się usuwanie odpadów stałych poprzez segregację i gromadzenie ich w przystosowanych pojemnikach okresowo opróżnianych, usytuowanych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75 poz. 690) i w sposób zorganizowany wywożonych poza obszar Gminy na urządzony zakład utylizacji odpadów, zgodnie z prowadzoną polityką Gminy i zawartymi porozumieniami. Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z:
- ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, ze szczególnym uwzględnieniem segregacji odpadów u źródła ich powstawania (Dz. U. Nr 62 poz. 628),
- ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62 poz. 627 z późn. zmianami),
- rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 1522 poz. 1736) oraz przepisami w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów,
- ustawą z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. Nr 63 poz. 638 z późn. zmianami),
- rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie rodzajów odpadów, które mogą być składowane w sposób selektywny (Dz. U. Nr 191 poz. 1595).
2) Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania, gromadzenia i segregowania odpadów. Zakaz gromadzenia odpadów toksycznych i niebezpiecznych.

& 7.
Ustalenia dotyczące zasad ochrony dziedzictwa kulturowego, zabytków, dóbr kultury współczesnej oraz zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego.

1. Ochronie podlegają walory krajobrazowe w obrębie niezalesionych stoków i wierzchowin, przekształcone na skutek działalności człowieka. W obszarach tych (ust.3 pkt 4), w terenach przeznaczonych pod zabudowę i zabudowanych obowiązują ograniczenia dotyczące kubatury i wysokości obiektów oraz wymóg wkomponowania budynków i budowli w krajobraz. Wiąże się to z ustaleniem najkorzystniejszej w tym względzie lokalizacji obiektów na działce oraz koniecznością zagospodarowania działek zielenią drzewiasto-krzewiastą.

2. W zakresie ochrony dóbr kultury ustala się:

1) Obowiązek ochrony zespołów i obiektów wpisanych do rejestru zabytków decyzjami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Na obszarze objętym planem obowiązek ten dotyczy zespołu chałupy nr 15 i kapliczki w Składzistym – na podstawie decyzji nr 243/86 z dnia 19.06.1986 r. rejestr KS.A 443.
     
2) Obowiązek ochrony obiektów i zespołów zabytkowych nie wpisanych do rejestru zabytków a będących zabytkami w myśl przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568). Na obszarze objętym planem należą do nich zabytkowe kapliczki, krzyże przydrożne, budynki mieszkalne i gospodarcze ujęte w ewidencji dóbr kultury.

3) Dla zespołu wymienionego w pkt. 1 wyznacza się strefę ścisłej ochrony konserwatorskiej „A” w granicach działki siedliskowej. W zespołach i obiektach wpisanych do rejestru zabytków oraz w granicach strefy ochrony konserwatorskiej „A”  prace konserwatorskie i roboty budowlane oraz zmiana sposobu zagospodarowania i użytkowania wymagają uzyskania pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

4) Obowiązek ochrony znalezisk archeologicznych. W przypadku wystąpienia w trakcie prac ziemnych znalezisk archeologicznych obowiązuje przerwanie prac i zgłoszenie faktu do urzędu konserwatorskiego celem rozeznania i oceny sytuacji. Na wniosek Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wszelkie prace powinny być wstrzymane do czasu wyeksploatowania i zadokumentowania warstw i obiektów archeologicznych.

5) Obowiązek prowadzenia ewidencji dóbr kultury nie wpisanych do rejestru zabytków a znajdujących się na terenie Gminy. Podstawę do aktualizacji ewidencji stanowi ewidencja przekazana przez Służbę Ochrony Zabytków (załącznik do uchwały). Istniejąca zabytkowa zabudowa mieszkalna i gospodarcza może być wykorzystana dla rozwoju funkcji rekreacyjnej.

3. W zakresie kształtowania architektury, ładu przestrzennego i podziałów nieruchomości ustala się, co następuje:
1) Obowiązuje dostosowanie architektury obiektów do cech architektury rodzimej odnoszących się głównie do wielkości i proporcji budynków, ich form, podziałów elewacji, detalu i stosowanych materiałów. Bryły budynków mieszkalnych i gospodarczych winny mieć charakter horyzontalny (poziomy). Dachy o kącie nachylenia połaci dachowych od 30° do 45° stopni. Kalenica i okap dachu muszą być poziome, wysokość okapu max 4,50 m nad średnim poziomem terenu. Zakaz otwierania połaci dachowych (doświetlania poddasza) na długości większej niż połowa długości połaci. Zakaz stosowania na elewacjach kamieni „otoczaków”, ceramiki, kolorowego szkła oraz ogrodzeń pełnych z prefabrykowanych elementów betonowych, pełnych z blachy oraz cegły silikatowej. Obowiązek stosowania pokryć dachów w stonowanych kolorach.
2) Maksymalna wysokość nowej zabudowy mieszkaniowej – dwie kondygnacje nadziemne (w tym jedna w poddaszu). Poziom podłogi parteru nie może przekroczyć 1,20 m nad średnim poziomem terenu istniejącego a wysokość budynku 9,0 m od średniego poziomu terenu do kalenicy. Maksymalna wysokość zabudowy w obiektach użyteczności publicznej dwie kondygnacje nadziemne (w tym jedna w poddaszu) a wysokość budynku do 10,0 m od średniego poziomu terenu do kalenicy. Warunki te nie dotyczą obiektów  straży pożarnych oraz obiektów łączności. Wysokość zabudowy obiektów związanych z działalnością gospodarczą nie może przekroczyć 10,0 m od średniego poziomu terenu istniejącego do kalenicy.
3) Wyklucza się lokalizację zabudowy w partiach grzbietowych stoków na linii horyzontu z wyjątkiem terenów przeznaczonych pod zainwestowanie w planie.
4) Dla nowej zabudowy mieszkaniowej na terenach eksponowanych krajobrazowo (druga linia zabudowy na stoku) kubatura obiektu nie może przekraczać 800 m3 a obiektów gospodarczych w zagrodach rolniczych i obiektów usługowych – 1000 m3.
5) Dla terenów przeznaczonych do zainwestowania w granicach działek pozostających w dyspozycji inwestora, ustala się wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej na działce – nie mniej niż:
- 70 % dla zabudowy letniskowej, mieszkalno-pensjonatowej, pensjonatowej
- 60 % dla pozostałych form budownictwa mieszkaniowego,
- 50 % dla różnych form zabudowy usługowej,
- 40 % dla terenów usługowo-produkcyjnych i składowych.
6) Szerokość elewacji frontowej (od strony frontu działki) nie może przekroczyć średniej szerokości takiej elewacji na działkach sąsiednich w odległóśic do 50 m od działki inwestora, z tolerancją do 20 %. Nie może to być jednak w przypadku różnych form zabudowy mieszkalnej szerokość większa niż 20,0 m
7) Wskaźnik intensywności zabudowy wyrażony stosunkiem powierzchni pod obiektami kubaturowymi do powierzchni działki inwestycji – należy wyznaczać jako średni wskaźnik takiej powierzchni na działkach sąsiednich w promieniu do 50 m od działki inwestycji. Nie może on jednak być większy niż 30 %.
8) Dopuszcza się stosowanie projektowych  rozwiązań nowatorskich, odbiegających od tradycji architektury rodzimej, o wysokich walorach estetycznych, nie stanowiących jednak dyshonansu z otaczającym krajobrazem oraz zachowujących warunki dotyczace wysokości budynków i liczby kondygnacji. Dla takich projektów obowiązuje uzyskanie opinii GKUA.
4. Utrzymuje się teren chronionego dobra kultury z następującymi ustaleniami:
Teren zespołu chałupy nr 15 i kapliczki w Składzistym (wpis do rejestru zabytków Decyzją Nr 243/86, KS.A. 443). Strefa ścisłej ochrony konserwatorskiej „A” obejmuje teren nieruchomości Składziste nr 15. Obowiązuje ochrona drewnianego budynku mieszkalnego z przełomu XIX/XX w. i drewnianej kapliczki słupowej. Możliwość realizacji nowych obiektów na obszarze wyznaczonym strefą jest ograniczona i może nastąpić wyłącznie na warunkach określonych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wszelkie prace konserwatorskie i roboty budowlane w obiektach wpisanych do rejestru zabytków wymagają pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

5. Wyznacza się strefę ochrony krajobrazu obejmującą:
1) Dolinę Składziszczańskiego Potoku i jego dopływów. Ochronie podlega naturalny bieg potoków oraz ich obudowy biologicznej.
2) Eksponowane krajobrazowo stoki i wierzchowiny poza terenami budowlanymi z zachowanym, mimo wtórnych podziałów, historycznym rozłogiem pól związanym z okresem organizacji wsi. Wskazane zachowanie podziału gruntów, sieci drożnej, zadrzewień śródpolnych oraz elementów małej architektury, kapliczek i krzyży przydrożnych.

6. Ustala się następujące  zasady lokalizacji reklam w granicach planu:
1) wyklucza się lokalizację reklam poza terenami zabudowanymi, oraz:
a/ w liniach rozgraniczających dróg i bliżej drogi, niż ustalona w planie linia zabudowy,
b/ w strefie ochrony krajobrazu z wyłączeniem dolin rzek i potoków,
c/ w strefach ochrony konserwatorskiej „A” obiektów zabytkowych,
d/ w odległości mniejszej niż 2,0 m od linii drzew tworzących szpalery
    lub od ściany lasu,
2)  wyklucza się  reklamy typu „bilboard” .

7. Ustala się obowiązek ochrony i zachowania wszystkich pomników historii i
miejsc pamięci narodowej (pomników, krzyży, tablic pamiątkowych i t.p.).

& 8.
W granicach opracowania planu nie występują obszary przestrzeni publicznych w zrozumieniu przepisu art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717).
& 9.
1. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. Nr 16 poz. 78 z późn. zmianami) przeznacza się na cele nierolnicze grunty stanowiące użytki rolne klasy III o zwartym obszarze nie przekraczającym 0,50 ha oraz użytki rolne klasy IV o zwartym obszarze nie przekraczającym 1,00 ha a także grunty rolne klas V i VI – nie objęte dotychczasowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy Łabowa, ważnym do dnia 31 grudnia 2003 r.

2. Poddaje się ochronie, z zakazem zmiany sposobu użytkowania, wartościowe
zadrzewienia i enklawy zieleni wysokiej wyróżnione w rysunku planu oraz zadrzewienia śródpolne niewyróżnione. Nakaz ochrony nie dotyczy niezbędnych przypadków przeprowadzenia przez tereny zieleni i zadrzewień urządzeń infrastruktury technicznej a także drzew znajdujących się w pasach drogowych (z wyjątkiem drzew i zespołów zieleni objętych ochroną konserwatorską).

3. Obowiązuje trwałe utrzymanie lasów, zapewnienie ciągłości ich użytkowania
i zakaz zmiany użytkowania gruntów leśnych na cele nieleśne, z wyjątkiem przypadków dopuszczonych w ustawie wymienionej w ust. 1. Obowiązuje ochrona przed zabudową wyznaczonych w planie terenów do zadrzewień i zalesień. Dopuszcza się zmianę zadrzewienia na tereny leśne. Zadrzewienia i zalesienia składem gatunkowym powinny odpowiadać warunkom siedliskowym Beskidu Sądeckiego. W terenach leśnych dopuszcza się urządzanie dróg dojazdowych dla potrzeb właściciela lasu, z zachowaniem  przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz ustawy o lasach. Pozostałe ustalenia dotyczące terenów leśnych zawarte są w Rozdz. IV.

4. Wzdłuż cieków wodnych ustanawia się pasy ochronne o szerokości ok.15 m
licząc od górnej krawędzi skarpy brzegowej, dla:
     a/ umożliwienia dostępu do wody w ramach powszechnego korzystania z wód,
     b/ umożliwienia administratorowi cieku prowadzenia robót remontowych,
         konserwacyjnych i regulacyjnych,
     c/ ochrony biologicznej cieku.
     Pasy ochronne podlegają zakazowi realizacji nowej zabudowy kubaturowej
     oraz ogrodzeń trwałych. Wszelkie inne – dopuszczone ustaleniami planu –
     działania, podlegają uzgodnieniu z właściwym administratorem cieku.

5. Na Składziszczańskim potoku i jego dopływach dopuszcza się remonty urządzeń wodnych, roboty konserwacyjne i regulacyjne, z warunkiem zachowania zasad ochrony biologicznej cieku. Obowiązuje stosowanie zabudowy hydrotechnicznej sprzyjającej samooczyszczaniu wód oraz rozwojowi charakterystycznych dla danego siedliska biocenoz wodnych i przybrzeżnych. Poza potrzebami remontowymi i regulacyjnymi – obowiązuje zakaz poboru kruszywa z koryt cieków oraz z terenów położonych w strefie ochrony biologicznej cieku. Pozostałe ustalenia jak w Rozdz. IV – dla terenów  o symbolu „WS/zz”.

& 10.
Ustalenia dotyczące granic i sposobów zagospodarowania terenów i obiektów podlegających ochronie, ustalonych na podstawie przepisów odrębnych.

1. Ustalenia odnoszące się do sposobu zagospodarowania i użytkowania obiektów podlegających ochronie na podstawie przepisów ustawy o ochronie dóbr kultury zawarte są w & 7.

2. W granicach planu nie zarejestrowano pomników przyrody. Na terenie objętym planem dopuszcza się tworzenie nowych pomników przyrody i wprowadzanie innych form ochrony przyrody z zachowaniem przepisów odrębnych.

3. Formą przestrzenną ochrony przyrody, obejmującą całą Gminę poza granicami Popradzkiego Parku Krajobrazowego jest Obszar Chronionego Krajobrazu wprowadzony Rozporządzeniem Nr 27 Wojewody Nowosądeckiego z dnia 1.X.1997 r. (Dz. Urz. Woj. Nowosądeckiego Nr 43/97 z dnia 6.X.1997 r. i Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z 1999 r. Nr 11 poz. 77).
W Obszarze Chronionego Krajobrazu zakazana jest zmiana stosunków wodnych obniżających potencjał ekologiczny siedlisk, lokalizacja inwestycji mogących negatywnie wpłynąć na stan środowiska (szkodliwych dla środowiska), wypalanie traw, nieuzasadnione usuwanie zadrzewień. Nakazane jest natomiast kształtowanie przestrzeni ekologicznej w dostosowaniu do warunków górskich oraz zapobieganie procesom degradacji środowiska.
Kontynuowanie ochrony przez formę krajobrazu chronionego określa Regulamin funkcjonowania Obszaru, zawierający w szczególności następujące zakazy i nakazy uwzględnione w ustaleniach planu:
- wykluczenie realizacji przemysłu szkodliwego, wodochłonnego i energochłonnego,
- stosowanie technologii i urządzeń bezpiecznych ekologicznie przy obiektach budowlanych i urządzeniach infrastruktury,
- wprowadzanie form architektonicznych harmonizujących z otoczeniem,
- otaczanie opieką zabytków kultury materialnej i miejsc pamięci narodowej,
- obejmowanie ochroną najcenniejszych obiektów przyrodniczych,
- zalesianie i zadrzewianie gruntów mało przydatnych dla celów rolniczych, turystycznych i rekreacyjnych,
- ograniczanie przeznaczania na inne cele gruntów rolnych i leśnych,
- dążenie do uznania wszystkich lasów za ochronne oraz propagowanie rolnictwa ekologicznego.

4. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt.
Ochrona gatunkowa roślin dotyczy roślin występujących w stanie dzikim. Zakres postępowania w stosunku do roślin i zwierząt chronionych wynika z ustawy o ochronie przyrody i jej przepisów wykonawczych. Ochrona ta polega w szczególności na zakazie celowego niszczenia lub zbierania z naturalnych stanowisk a także obrotu tymi gatunkami bez zezwolenia organów konserwatorskiej ochrony przyrody. W granicach planu nie wyznaczono stref ochrony gniazdowania rzadkich ptaków, jak również miejsc występowania dziko żyjących roślin. Obowiązują ustalenia jak w & 6 ust. 1 pkt 4-6.

5. Dla udostępnienia walorów przyrodniczych obszaru adaptuje się szlaki rowerowe i szlaki konne. Dopuszcza się tworzenie innych niż wymienione ścieżek edukacyjnych, turystycznych i rekreacyjnych. Ustala się obowiązek utrzymania ścieżek i szlaków w dobrym stanie.

& 11.
Ustalenia dotyczące podziałów i scalania nieruchomości.

1. Na obszarze objętym planem nie wyznacza się terenów zorganizowanej działalności inwestycyjnej, obszarów rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury technicznej oraz obszarów zdegradowanych wymagających przekształceń.

2. W związku z ustaleniem w ust. 1 – nie wyznacza się terenów
przeznaczonych do scalenia i podziałów nieruchomości w zrozumieniu przepisów Rozdz. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46 poz. 543 z późn. zmianami) – dla celów określonych w ust. 1.

3. W przypadku, gdy o scalenie i podział nieruchomości wystąpią właściciele lub użytkownicy wieczyści spełniający wymogi określone w art. 102 ust. 2 wymienionej w ust. 2 ustawy – ustala się następujące szczegółowe zasady scalania i podziału nieruchomości.
1) Obowiązują zasady ogólne i procedury określone w przepisach, o których mowa w ust. 2 oraz w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 marca 1998 r. w sprawie wykonania przepisów dotyczących scalania i podziału nieruchomości (Dz. U. Nr 44 poz. 262).
2) Do wszystkich wydzielanych nieruchomości obowiązuje wydzielenie dojazdu (dostępu) z drogi publicznej, spełniającego warunki określone w przepisach szczególnych oraz ustalenia zawarte w ust. 4 pkt. 5 oraz w & 12.
3) Scaleniem i wtórnym podziałem nie mogą być objęte:
a/ drogi publiczne ( w zrozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych – Dz. U. z 2000 r. Nr 71 poz. 838 z późn. zmianami), z wyjątkiem przypadków konieczności dostosowania trasy i parametrów drogi do wymagań określonych w przepisach odrębnych,
b/ wyznaczone w planie strefy ochrony ekologicznej wód oraz inne obszary i strefy objęte ochroną na podstawie przepisów odrębnych – jeżeli mogłoby to naruszyć funkcje tych stref,
c/ tereny leśne – jeżeli mogłoby to naruszyć funkcje ochronne lasu.
4) Dla przewidzianych w planie obiektów użyteczności publicznej,
urządzeń infrastruktury technicznej o znaczeniu ponadlokalnym oraz innych obiektów i urządzeń warunkujących prawidłową realizację planu w zakresie funkcji terenów – należy zabezpieczyć odpowiednie działki. Ustalenie nie dotyczy urządzeń liniowych nadziemnych i podziemnych.
     
4. Dla uzyskiwanych w wyniku podziału nieruchomości ustala się:
1) minimalna szerokość frontu działki dla zabudowy jednorodzinnej wolnostojącej – 18,0 m;
2) dla pozostałych rodzajów zabudowy szerokość frontu działki należy projektować stosownie do funkcji terenu i wielkości (gabarytu) przewidywanej zabudowy – z uwzględnieniem warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. Nr 75 poz. 690);
3) minimalna powierzchnia działki budowlanej wydzielanej dla:
a/ zabudowy jednorodzinnej:
    - 800 m2 w terenach wyposażonych w podstawową sieć uzbrojenia
       komunalnego (kanalizacja sanitarna, wodociąg, energia elektryczna),
    -  1000 m2 w terenach o uzbrojeniu niepełnym lub nieuzbrojonych,
b/ zabudowy zagrodowej – 1.500 m2 niezależnie od stopnia uzbrojenia
c/ zabudowy rekreacyjnej indywidualnej – 1.000 m2.
4) Kąt pomiędzy granicą działki a linią rozgraniczającą drogi winien być zawarty w przedziale od 70 do 110 stopni.

5. Podziały terenów o powierzchni powyżej 1,00 ha podlegają opinii GKUA.

& 12.
W zakresie rozwiązań komunikacyjnych, zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacyjnych – ustala się, co następuje.

1. Dla zapewnienia prawidłowego rozwoju powiązań komunikacyjnych o znaczeniu  powiatowym adaptuje się nadrzędny układ komunikacyjny, obejmujący drogę powiatową
- nr 25.340 Maciejowa -  Składziste , w klasie L,
      oznaczoną na rysunku planu symbolem „KDp”.

2. Ustala się szerokość drogi klasy L w liniach rozgraniczających  15,0 m i  szerokość jezdni
5,0-6,0 m. Ustala się, że w przypadku powstania na terenie objętym planem dróg gminnych klasy D – posiadać one będą następujące szerokości w liniach zabudowy i szerokości jezdni: 15,0 m poza terenem zabudowy i 10,0 m w terenie zabudowy,  jezdnia 3,0 m przy 1 pasie ruchu poza terenem zabudowy i 3,5 m w terenie zabudowy oraz 4,5 m przy 2 pasach ruchu.

3.  Ustala się następujące nieprzekraczalne linie zabudowy od krawędzi jezdni
przy drogach publicznych klasy:
L – 20,0 m lub 8,0 m za zgodą zarządu drogi,
D – 8,0 m lub 4,5 m za zgodą zarządu drogi.
Zmniejszone odległości linii zabudowy mogą być stosowane wyłącznie w przypadkach, gdy zachowanie odległości podstawowej nie jest możliwe.

4 Dostępność drogi klasy L jest ograniczona. W terenach przeznaczonych przy tej drodze pod nową zabudowę obowiązuje wydzielenie wewnętrznego układu komunikacyjnego z zakazem stosowania zjazdu z drogi głównej w miejscach nieuzgodnionych z zarządem drogi.

5.   W pasach drogowych obowiązuje zakaz sadzenia drzew i zieleni krzewiastej.

6. Reklamy mogą być sytuowane przy drogach na zasadach określonych w & 7 ust. 6, lecz nie bliżej niż ustalona linia zabudowy.

7. Podziały działek przy drogach publicznych podlegają uzgodnieniu z zarządem drogi i mogą być zatwierdzone na warunkach przez zarząd drogi ustalonych.

8. Tereny na cele usługowe i handlowe – nie mogą być podłączone bezpośrednio do drogi głównej. Obsługa komunikacyjna obiektów generujących duży ruch powinna być zaprojektowana w dostosowaniu do potrzeb ruchu, z ewentualną przebudową włączeń – na warunkach ustalonych przez zarząd drogi.

9. Powiązania drogi powiatowej z innymi drogami utrzymuje się jak w stanie istniejącym. Przy planowaniu nowych włączeń obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43 poz. 430).

10.  Przy istniejącej zabudowie oraz przy skrzyżowaniach drogi klasy L z innymi drogami – narożne ścięcia linii rozgraniczających nie mogą być mniejsze niż 5,0 x 5,0 m.

11.  Dla zapewnienia prawidłowych lokalnych i wewnętrznych powiązań komunikacyjnych dopuszcza się – za zgodą właścicieli przyległych gruntów, realizację nowych dróg dojazdowych.

12.  Ustala się konieczność przebudowy skrzyżowań oraz modernizacji dróg publicznych z dostosowaniem do parametrów określonych w przepisach odrębnych.

13.   Dla pasów drogowych w obrębie linii rozgraniczających ustala się co następuje:

1) Pasy drogowe służą bezpieczeństwu użytkowników dróg oraz stanowią kanały infrastruktury związanej z eksploatacją ciągu komunikacyjnego, oświetlenia drogi, oznakowania drogowego, urządzeń bezpieczeństwa i sterowania ruchem oraz innych urządzeń infrastruktury, stosownie przepisów szczególnych.
2) W pasach drogowych mogą być w szczególności lokalizowane obiekty i urządzenia służące użytkownikom dróg: pasy postojowe, przystanki komunikacji publicznej, dodatkowe pasy ruchu, chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, zjazdy na działki przyległe.
3) Nie wymienione w pkt. 1) i 2) innego rodzaju urządzenia i oznakowania mogą być lokalizowane w pasie drogowym za zgodą zarządu drogi i po spełnieniu wymagań wynikających z przepisów odrębnych. Dotyczy to w szczególności oświetlenia nieruchomości, linii energetycznych i urządzeń łączności, obiektów małej architektury, parkingów, ogrodzeń. Zakaz sadzenia drzew i zieleni krzewiastej.

14. Ścieżki rowerowe mogą być – niezależnie od ustaleń w ust. 13  pkt. 2 – urządzane w całym obszarze objętym planem, pod warunkiem bezkolizyjności w stosunku do innych funkcji terenów.

15. Istniejące w obrębie linii rozgraniczających dróg publicznych budynki, tymczasowe obiekty budowlane i urządzenia infrastruktury technicznej – podlegają zakazowi podejmowania robót budowlanych wymagających pozwolenia na budowę lub zgłoszenia właściwemu organowi, o ile inwestor nie uzyska w trybie indywidualnym zgody zarządu drogi.

16.   Parkingi i inne powierzchnie utwardzone (z wyjątkiem jezdni dróg i pasów postojowych sytuowanych bezpośrednio przy jezdni) muszą być wyposażone w system odwodnienia z eliminacją substancji ropopochodnych oraz frakcji stałych.
Ustala się następujące wskaźniki minimalne ilości miejsc parkingowych:
- budynek mieszkalny jednorodzinny – 2,0 miejsca ( dotyczy działek o powierzchni powyżej 800m²),
- pensjonat – 6 miejsc na 10 łóżek,
- sklep – 2,5 miejsca na 100 m2 powierzchni sprzedażowej,
- obiekt gastronomiczny – 2,4 miejsca na 10 miejsc konsumpcyjnych,
- rzemiosło – 2,0 miejsca na 10 zatrudnionych,
- usługi – 3,0 miejsca na 100 m2 powierzchni użytkowej,
      Ustalenia odnoszą się do działek dotychczas niezabudowanych.

17.   Wszystkie drogi winny być wyposażone w odpowiedni system odwodnienia. Zarząd drogi obowiązany jest system ten utrzymać w sprawności, ze szczególnym uwzględnieniem rowów i przepustów.

18.   Utrzymuje się inne istniejące drogi pozostające we władaniu Gminy – nie
      stanowiące dróg publicznych w zrozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia
      21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71 poz. 838 z
      późn. zmianami) oraz drogi wewnętrzne stanowiące w ewidencji gruntów odrębne działki   
      ewidencyjne. Dopuszcza się modernizację, przebudowę oraz budowę nowych dróg
      dojazdowych do obiektów handlowych i usługowych oraz zespołów budownictwa
      mieszkaniowego i terenów rekreacyjnych – na zasadach określonych w & 11 ust. 4 pkt 5.

& 13.
W granicach planu nie ma terenów wymagających ustalenia sposobów i terminów tymczasowego zagospodarowania i użytkowania.

& 14.
W granicach planu nie wyznacza się:
1) terenów wymagających rehabilitacji zespołów istniejącej zabudowy i infrastruktury technicznej,
2) obszarów wymagających przekształceń lub rekultywacji.
3) obszarów przeznaczonych pod budowę obiektów handlowych, o których mowa w art. 15
ust. 3 pkt 4 ustawy.

& 15. 
1. W granicach planu nie wyznacza się terenów służących organizacji imprez masowych.

2. Na terenach rolnych –  dopuszcza się realizację przenośnych (rozbieralnych) wyciągów narciarskich na następujących warunkach:
1) podstawowym przeznaczeniem terenu pozostaje rolnictwo i rolnicze użytkowanie gruntów, w związku z czym obowiązuje zakaz wznoszenia jakichkolwiek trwale związanych z gruntem urządzeń technicznych i obiektów kubaturowych,
2) warunkiem realizacji urządzeń narciarskich i towarzyszących jest wykazanie ich nieuciążliwości dla środowiska oraz wyposażenie w systemy infrastruktury technicznej zabezpieczającej środowisko,
3) obowiązuje zapewnienie dostępu do terenów rekreacyjnych od drogi publicznej,
4) zakaz sztucznego dośnieżania tras zjazdowych,
5) zakaz zmiany ukształtowania terenu w zakresie mogącym zagrozić walorom krajobrazu naturalnego.

& 16.
Ustalenia ogólne dotyczące systemów infrastruktury technicznej w granicach opracowania planu.

1. Zasady zaopatrzenia w wodę

    a). Ustala się zaopatrzenie w wodę dla celów pitnych i gospodarczych docelowo z wodociągu wiejskiego w oparciu o projektowane ujęcie wody na potoku Składziszczańskim. Utrzymuje się wszystkie istniejące ujęcia wody wraz z wodociągami i urządzeniami sieciowymi z dopuszczeniem ich modernizacji i rozbudowy.                    
    b). Dopuszcza się realizację nowych ujęć wody, zbiorników oraz niezbędnych urządzeń sieciowych nie wyznaczonych na rysunku planu w terenach pozyskanych przez inwestora pod warunkiem, że nie spowoduje ona na działkach przyległych ograniczenia praw własności lub możliwości ich zagospodarowania zgodnie z ustaleniami planu – bez zgody właściciela lub stosownej decyzji administracyjnej wprowadzającej ograniczenia w użytkowaniu.
     c). Ujęcia wody należy objąć ochroną sanitarną zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2.  Zasady odprowadzenia ścieków

  1).   Ustala się odprowadzenie ścieków ( dotyczy ścieków w zrozumieniu przepisów art.3 pkt 38 lit.”a” ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku „Prawo ochrony środowiska – Dz. U. Nr Nr 62 poz.627) dla całego obszaru objętego planem docelowo na pełnosprawną, zbiorczą oczyszczalnię w Maciejowej (poza granicą opracowaania).  Prawidłowe funkcjonowanie tego systemu będzie wymagało realizacji sieci kanalizacji sanitarnej.
          Do czasu realizacji tego systemu obowiązuje gromadzenie ścieków w szczelnych zbiornikach okresowo wybieralnych z wywozem fekalii na najbliższą, istniejącą oczyszczalnię zgodnie z zawartymi przez władze gminy porozumieniami, za wyjątkiem terenów położonych w zasięgu wody Q = 1%.  Dla terenów nie objętych zbiorczymi systemami ustala się realizację systemów lokalnych i indywidualnych z dopuszczeniem realizacji małych, nowoczesnych oczyszczalni  na terenach rolnych lub w terenach osłony ekologicznej cieków wodnych przy uwzględnieniu uwarunkowań fizjograficznych.
          Dla obiektów wytwarzających ścieki o parametrach przekraczających dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń  obowiązuje realizacja urządzeń redukujących te zanieczyszczenia przed wprowadzeniem do kanalizacji sanitarnej.
            
    2). Ścieki opadowe z powierzchni utwardzonych mogą być odprowadzane kanalizacją opadową do odbiornika wyłącznie po oczyszczeniu z frakcji stałych i zanieczyszczeń ropopochodnych.

3.  Zasady usuwania i unieszkodliwiania odpadów stałych
         Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z ustaleniami zawartymi w & 6 ust.4.

4. Zasady zaopatrzenia w gaz i ciepło

      1).Ustala się zaopatrzenie w gaz w oparciu o istniejące sieci gazowe średniego ciśnienia na warunkach określonych przez zarządzającego siecią. Dopuszcza się rozbudowę istniejących sieci, wynikającą z potrzeb w oparciu o sporządzony bilans zapotrzebowania.
 
     2).Ustala się ogrzewanie obiektów indywidualne, oparte o nośniki energii zapewniające najniższy  poziom emisji zanieczyszczeń powietrza. Zalecane stosowanie gazu, oleju opałowego, energii elektrycznej, energii słonecznej a także drewna.

5. Zasady zaopatrzenia w energię elektryczną

       1). Utrzymuje się istniejącą linię elektroenergetyczną średniego napięcia wraz ze stacjami transformatorowymi SN/0,4 kV oraz sieci  niskich napięć, dopuszczając ich rozbudowę na podstawie zbilansowanych potrzeb. Postuluje się dalsze przechodzenie z napięcia 30 kV na 15 kV w celu wyrównania napięć w rejonie Sądeckim.
       2). Ustala się doprowadzenie energii elektrycznej do odbiorców siecią niskich napięć od stacji transformatorowych na warunkach określonych przez zarządzającego siecią. W związku z położeniem obszaru objętego planem w otulinie Popradzkiego Parku Krajobrazowego i w Obszarze Chronionego Krajobrazu, postuluje się sukcesywne kablowanie dominujących w krajobrazie sieci średnich i niskich napięć.
       3). Dopuszcza się realizację nowych (nie wyznaczonych na rysunku planu) odcinków sieci średnich napięć i stacji transformatorowych w terenach  zabudowanych i przeznaczonych pod zainwestowanie oraz w terenach rolnych.
        5). Dopuszcza się realizację małych elektrowni wodnych bez konieczności zmiany planu, pod warunkiem uzyskania pozytywnych uzgodnień zgodnie z przepisami szczególnymi oraz nie naruszenia podstawowych ustaleń planu.

6.   Zasady obsługi systemu łączności
            
1). Ustala się, że łączność radiowo-telewizyjna zapewniona będzie dzięki Radiowo-Telewizyjnemu Ośrodkowi Nadawczemu na Przehybie i Telewizyjnej Stacji Przemiennikowej, zlokalizowanej na Jaworzynie Krynickiej.
      2). Łączność telefoniczna zapewniona będzie przez Stację Numeracyjną w Nowym Sączu i Okręg Telefoniczny w Krynicy poprzez centralę cyfrową w Łabowej (poza obszarem objętym planem), połączonej z Nowym Sączem i Krynicą światłowodami. Adaptuje się wszystkie urządzenia łączności przewidując ich modernizację, rozbudowę oraz realizację nowych odcinków sieci telefonicznej bez konieczności zmiany planu i nie naruszenia jego podstawowych ustaleń. Postuluje się sukcesywne kablowanie napowietrznej linii telefonicznej.

7.   Zabezpieczenie przed powodzią

       W celu zabezpieczenia przed powodzią na obszarze objetym opracowaniem ustala się:
       - stosowanie zabiegów zwiększających naturalną retencyjność obszaru i stabilizację
          stoków,
       - zachowanie i rekonstruowanie obudowy biologicznej cieków,
       - wykluczenie z zainwestowania terenów zagrożonych wysoką wodą o prawdopodobieństwie  występowania 1% w oparciu o opracowania specjalistyczne,
       - realizowanie budowli zabezpieczających tereny obecnej skoncentrowanej zabudowy zagrożone powodzią.
      Dla zatrzymania gwałtownych spływów wody, niesienia rumoszu dopuszcza się realizację małych zapór przeciwrumowiskowych.

8. Na terenie objętym planem, z wyłączeniem terenów określonych w & 7 ust. 1 – dopuszcza się lokalizację obiektów emitujących promieniowanie elektromagnetyczne, pod warunkiem, że nie jest to obiekt wymagający utworzenia (w trybie przepisów wymienionych w ust. 2) strefy ograniczonego użytkowania.

9.   Jeżeli z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, z analizy     porealizacyjnej lub z przeglądu ekologicznego wynika, że mimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska poza terenem obiektu (urządzenia) – to wówczas dla trasy komunikacyjnej, linii elektroenergetycznej, instalacji radiokomunikacyjnej lub innego obiektu należy utworzyć obszar ograniczonego użytkowania w trybie przepisów art. 73 ust. 1 pkt 2 i art. 135 ust. 1-4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62 poz. 627).

10.  Na terenie objętym planem, z wyłączeniem terenów określonych w & 7 ust. 1 –  dopuszcza się lokalizację obiektów emitujących promieniowanie elektromagnetyczne, pod warunkiem, że nie jest to obiekt wymagający utworzenia (w trybie przepisów wymienionych w ust. 2) strefy ograniczonego użytkowania.

11.  Jeżeli z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, z analizy porealizacyjnej lub z przeglądu ekologicznego wynika, że mimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska poza terenem obiektu (urządzenia) – to wówczas dla linii elektroenergetycznej, instalacji radiokomunikacyjnej lub innego obiektu należy utworzyć obszar ograniczonego użytkowania w trybie przepisów art. 73 ust. 1 pkt 2 i art. 135 ust. 1-4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62 poz. 627).

& 17.

Ustalenia dotyczące stawek procentowych, stanowiących podstawę do naliczania opłat, o których stanowi przepis art. 36 ust. 4 ustawy.

1) Dla terenów budownictwa mieszkaniowego i letniskowego ustala się stawkę procentową w wysokości 5 %.
2) Dla terenów usług komercyjnych ustala się stawkę 10 %.
3)   Dla terenów pozostałych przeznaczonych do zainwestowania stawkę procentową ustala 
      się w wysokości 0 %.


III. USTALENIA SZCZEGÓŁOWE DLA TERENÓW WYRÓŻNIONYCH
W PLANIE  SYMBOLAMI LITEROWYMI ORAZ DODATKOWYMI INDEKSAMI – OBOWIĄZUJĄCE NA CAŁYM OBSZARZE OBJĘTYM PLANEM.

& 18.
1. Tereny oznaczone symbolem funkcji i dodatkowym indeksem „/o” są
zagrożone procesami erozyjno-osuwiskowymi o podwyższonym ryzyku budowlanym. Podstawowym warunkiem inwestowania na takim terenie jest sporządzenie ekspertyzy geologiczno-inżynierskiej, zarówno dla obiektów kubaturowych jak i urządzeń uzbrojenia terenu, która określi sposób posadowienia i wymagania konstrukcyjne obiektu. Jeżeli zachodzi obawa naruszenia stateczności brzegu potoku – zabudowa powinna byś sytuowana w odległości bezpiecznej, określonej w ekspertyzie. Wyklucza się realizację gazociągów wysokociśnieniowych, wodociągów magistralnych oraz kolektorów magistralnych, dopuszcza się natomiast realizację przyłączy do posesji i sieci rozdzielczej. W zagospodarowaniu działek szczególną uwagę należy zwrócić na właściwe odwodnienie terenu, zapobiegające stagnacji wód. Obiekty kubaturowe oraz drogi dojazdowe winny być lokalizowane i projektowane bez większych robót ziemnych mogących spowodować podcięcie stoku i zakłócenia w naturalnym odprowadzeniu wód opadowych.

2. Tereny oznaczone symbolem funkcji i dodatkowym indeksem „/oc”
stanowią tereny osuwisk czynnych. Obowiązuje całkowity zakaz nowej zabudowy. Wskazane zadrzewienie odpowiednio dobranymi gatunkami drzew. Dopuszczona stabilizacja osuwisk za pomocą budowli inżynierskich pod warunkiem zachowania zasad ochrony krajobrazu. W stosunku do zabudowy istniejącej dopuszcza się wyłącznie remonty zabezpieczające, pod warunkiem każdorazowego wykonania ekspertyzy geologiczno-inżynierskiej.

3. Tereny oznaczone dodatkowym symbolem „/p” – stanowią obszary podmokłe, bądź zagrożone stagnacją wód. W terenach tych adaptuje się istniejące zainwestowanie, natomiast przy realizacji nowych inwestycji kubaturowych oraz uzbrojenia terenu obowiązuje sporządzenie operatu hydrotechnicznego w formie operatu wodno-prawnego w celu określenia warunków posadowienia budynku. Zakaz podpiwniczania. Inwestor obowiązany jest do zaprojektowania i realizacji systemu odwodnienia terenu inwestycji, z wykorzystaniem w miarę potrzeby istniejących systemów odwodnienia – w sposób bezkolizyjny w stosunku do terenów sąsiednich.

4.  Tereny oznaczone dodatkowym symbolem „/zz” – stanowią tereny wód otwartych, cieków stałych i okresowych, ze strefą ekologiczną określoną na rysunku planu, obejmującą tereny przybrzeżne, skarpy, podmokłości, zadrzewienia i zakrzewienia – zagrożone wystąpieniem wód powodziowych o prawdopodobieństwie Q = 1%. Zasadą – z określonymi w planie wyjątkami – jest zachowanie koryt cieków w stanie zbliżonym do naturalnego oraz zachowanie zespołów roślinności łęgowej właściwej dla miejscowego siedliska. Obowiązuje zakaz nowej zabudowy kubaturowej. Techniczne umocnienia brzegów i dna cieku dopuszczalne tylko w miejscach intensywnej erozji zagrażającej istniejącej zabudowie, drogom i urządzeniom infrastruktury technicznej. Dopuszczalna realizacja niekubaturowych urządzeń związanych z rekreacją nadwodną, przy uwzględnieniu zagrożenia powodziowego. Możliwa realizacja ujęć wody, stopni wodnych do 1,0 m wysokości, turbinek wodnych dla indywidualnych potrzeb pobliskich budynków. W granicach terenu „WS/zz” obowiązuje zabezpieczenie dostępu do wody w ramach powszechnego korzystania z wód oraz w celu wykonania obowiązków administratora cieku. Wszystkie potoki w obszarze opracowania planu – w myśl Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17.12.2002 r. w sprawie śródlądowych wód powierzchniowych lub ich części stanowiących własność publiczną – są potokami górskimi i wymagają oceny hydrotechnicznej dla obiektów lokalizowanych w zasięgu terenu „WS/zz”. Dopuszcza się tworzenie rezerwatów geologicznych i stanowisk dokumentacyjnych. Na terenach „WS/zz” – w myśl ustawy prawo wodne – należy określić obwody rybackie. Dopuszcza się roboty w zakresie:
- poprawy warunków przepływu, w tym roboty konserwacyjne i regulacyjne, łącznie z niezbędną wycinką drzew i krzewów,
- prowadzenie dróg i inwestycji liniowych uzbrojenia terenu,
- prowadzenie działalności komercyjnej nie będącej w sprzeczności z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. prawo wodne (Dz. U. Nr 115 poz. 1229) oraz z innymi ustaleniami planu,
- lokalizacja obiektów służących poprawie warunków ekologicznych zlewni (w tym indywidualne oczyszczalnie ścieków) na warunkach szczególnych w zakresie posadowienia obiektu, określanych każdorazowo przez właściwy organ gospodarki wodnej,
- modernizacji dróg biegnących w sąsiedztwie potoków pod warunkiem dostosowania do wymogów Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30.05.2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 63 poz. 735).
W przypadku istniejących na tych terenach budynków i urządzeń infrastruktury technicznej – mogą być one adaptowana pod warunkiem poddania odrębnej ocenie hydrologicznej z zastosowaniem rozwiązań minimalizujących zagrożenie powodziowe mieszkańców i mienia. Opracowania hydrologiczne i hydrotechniczne powinny mieć formę operatu wodno-prawnego uzgodnionego z administratorem cieku. W przypadku oceny negatywnej obiekt może istnieć do naturalnego zużycia, z zakazem przebudowy, rozbudowy i modernizacji. W zagospodarowaniu działek należy wykluczyć elementy utrudniające swobodny przepływ wód. Zakaz wznoszenia obiektów mogących znacząco oddziaływać na środowisko w zrozumieniu przepisów o ochronie środowiska.


IV.      USTALENIA SZCZEGÓŁOWE DLA TERENÓW O RÓŻNYCH FUNKCJACH WYRÓŻNIONYCH  SYMBOLAMI LITEROWYMI.

& 19.

 MRJ – Tereny o funkcji podstawowej zabudowy zagrodowej. Budownictwo związane z prowadzeniem gospodarstwa rolnego stanowi podstawowe przeznaczenie terenu i ma pierwszeństwo przed innymi funkcjami uzupełniającymi.
1) Jako przeznaczenie uzupełniające dopuszcza się:
a) mieszkalnictwo jednorodzinne w formie drugiego budynku mieszkalnego w zagrodzie
b) rzemiosło oraz usługi towarzyszące, wyłącznie nieuciążliwe, nie wymagające realizacji obiektu o kubaturze powyżej 800 m3.

2) Dopuszcza się realizację budynków na cele wymienione w pkt 1 lit b), budynków gospodarczych nie związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego oraz garaży do 3 stanowisk.
3) Dopuszcza się przekształcenie starej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej na cele rekreacyjne, z warunkiem zachowania formy architektonicznej obiektów.
4) Istniejącą zabudowę adaptuje się z dopuszczeniem przebudowy, odbudowy, rozbudowy i modernizacji z zastrzeżeniem zachowania ustaleń & 7 ust. 3 pkt 1-5.

 ML – Tereny zabudowy rekreacyjnej i letniskowej. Zabudowa rekreacyjna jest podstawowym przeznaczeniem terenu.
1) Dopuszcza się garaże wolnostojące do 2 stanowisk, oraz małe budynki gospodarcze o powierzchni zabudowy do 30 m².
2) Pozostałe ustalenia jak dla terenu „.MRJ” pkt 3 - 4.

 MN/ML – Tereny zabudowy mieszanej, jednorodzinnej i rekreacyjnej – jako przeznaczenie podstawowe. Ustalenia jak dla terenu „ MRJ” pkt 1 lit. b (z ograniczeniem kubatury obiektu usługowego do 500 m3), pkt 3 – 4.

 MN – Tereny o podstawowej funkcji mieszkalnictwa jednorodzinnego. Ustalenia jak dla terenu „ MRJ” pkt 1 lit b),  i pkt 3 - 4.

 R – Tereny rolne podlegające ustawowym ograniczeniom przeznaczania na cele nierolnicze. Obowiązuje racjonalne stosowanie nawożenia naturalnego (w tym gnojowicy) oraz chemicznych środków ochrony roślin. Całkowity zakaz wylewania gnojowicy oraz stosowania chemicznych środków ochrony roślin w strefach ochronnych ujęć wody, w pasach do 40,0 m od koryt wód powierzchniowych a także w terenach podmokłych i narażonych na stagnację wód. Z wyłączeniem stref linii energetycznych, stref sanitarnych i stref ochrony konserwatorskiej, gazociągów – dopuszczona realizacja małych budynków gospodarczych do 35 m2 powierzchni zabudowy związanych z sadownictwem, szkółkarstwem lub pszczelarstwem (pracownie pasieczne). Utrzymuje się istniejące zainwestowanie. Dopuszczona realizacja podstawowego uzbrojenia terenu i dróg dojazdowych. Możliwa realizacja niekubaturowych urządzeń sportu i rekreacji, ścieżek rowerowych i spacerowych. Dopuszczona modernizacja i wymiana substancji budowlanej przy zachowaniu szczególnych warunków architektoniczno-krajobrazowych określonych w przepisach & 7. Zakjaz podziału gruntów dla celów budowlanych. Dopuszcza się zadrzewienie i zalesienie terenów oznaczonych dodatkowo symbolem „/o”. Tereny rolne położone w zasięgu oddziaływania wód powodziowych powinny być zagospodarowane jako trwałe użytki zielone.

 R/k – Tereny rolne o szczególnych wartościach krajobrazowych. Stoki i wierzchowiny wzgórz eksponowane widokowo. Zakaz prowadzenia napowietrznych linii energetycznych. Zakaz zmiany ukształtowania terenu. Zakaz zalesień i zadrzewień.

 R/ZL – Tereny rolne predysponowane do zalesień i zadrzewień. Dobór składu gatunkowego odpowiedniego dla naturalnego siedliska. Zalesianie bądź zadrzewienia wyłącznie za zgodą lub na wniosek właściciela nieruchomości. Zakaz zakładania upraw trwałych (plantacji, szkółek drzew i krzewów).

 RUL – Adaptowane (poza kompleksami leśnymi) tereny obsługi produkcji w państwowym gospodarstwie leśnym (PGL). Obiekt administracji leśnej. W przypadku rezygnacji z funkcji obsługi PGL, dopuszczalna zmiana przeznaczenia na cele mieszkalnictwa oraz usług komercyjnych,  z wykluczeniem przedsięwzięć mogących wymagać sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.

 WS/zz – Tereny wód otwartych ze strefą ekologiczną, okresowo zagrożone wodami powodziowymi. Ustalenia jak w & 18 ust. 4.

 ZL 1 – Tereny leśne własności Skarbu Państwa. Gospodarowanie i użytkowanie zgodnie z obowiązującym planem urządzenia gospodarstwa leśnego oraz Planem Ochrony Popradzkiego Parku Krajobrazowego (dotyczy terenów w granicach Parku). Pozostałe ustalenia jak w & 6 ust. 1 pkt 6 i & 9 ust. 3.

ZL – Tereny leśne i zadrzewione innych form własności, obejmujące grunty oznaczone w ewidencji jako „Ls” i „Lz”. Obowiązuje zakaz zmiany użytkowania na cele nieleśne i ograniczenie realizacji obiektów nie wiązanych z gospodarowanie w lasach z wyjątkiem przypadków dopuszczonych ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz ustawą o lasach. Właściciele obowiązani są do trwałego utrzymania lasu i zapewnienia ciągłości jego użytkowania. W przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właściciela lasu dopuszczona jest zmiana lasu na użytek rolny na zasadach i w trybie przepisów art. 13 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 56 z 2000 r. poz. 679 z późn. zmianami) oraz ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121 poz. 1266).

 KDp – Droga powiatowa klasy L. Ustalenia jak w & 12.

 KDD – Droga gminna klasy D. Ustalenia jak w & 12.

 KDW – Drogi niepubliczne (w zrozumieniu przepisów o drogach publicznych) oraz inne drogi dojazdowe. Ustalenia jak w & 12.

 E – Istniejące linie elektroenergetyczne średniego napięcia 30 kV wraz ze stacjami transformatorowymi 30/0,4 kV – do utrzymania, modernizacji i rozbudowy. Dopuszcza się – w terenach rolnych „R” (z wyłączeniem terenów objętych ochroną krajobrazu otwartego) realizację nowych linii i stacji transformatorowych, stosownie do potrzeb i odpowiednich rozwiązań technicznych, pod warunkiem zachowania innych ustaleń planu. Strefy ochronne linii należy ustalać każdorazowo w uzgodnieniu z zakładem energetycznym.

 G – Istniejące sieci gazowe średniego ciśnienia – do utrzymania, rozbudowy i modernizacji. Obowiązuje oznakowanie przebiegu gazociągów w terenie oraz zachowanie obowiązujących odległości gazociągu od obrysu obiektów terenowych – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 14.11.1995 r. w2 sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe (Dz. U. Nr 139 poz. 686).

 Wz – Rejon projektowanego ujęcia wody dla wodociągów lokalnych w Składzistym i części Maciejowej – do realizacji. Możliwa zmiana lokalizacji wynikająca z szczegółowych rozwiązań technicznych pod warunkiem zachowania innych ustaleń planu.

w-1 – Wodociągi główne do realizacji. Realizacja inwestycji w terenie sąsiadującym z wodociągiem wymaga zachowania przepisów odrębnych oraz uzgodnienia z administratorem sieci. Dopuszcza się zmianę trasy wynikającą z opracowania technicznego.

k – Główne przewody kanalizacyjne do realizacji. Trasa przybliżona z dopuszczeniem zmian wynikających z rozwiązań technicznych i przepisów szczególnych. Dopuszcza się realizację niezbędnych urządzeń sieciowych, nie wyznaczonych na rysunku planu, zapewniających prawidłowe funkcjonowanie systemu na terenach pozyskanych przez inwestora, pod warunkiem, że nie spowoduje to na działkach sąsiednich ograniczenia praw własności lub możliwości ich zagospodarowania zgodnie z ustaleniami planu – bez zgody właściciela lub stosownej decyzji administracyjnej wprowadzającej ograniczenia w użytkowaniu.

IV. USTALENIA KOŃCOWE.

& 20.
Ustalenia planu są wiążące dla planów urządzenia gospodarstwa leśnego.

& 21.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Łabowa.

& 22.
1. Uchwała podlega publikacji i wchodzi w życie po upływie 30 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
2. Uchwała podlega także publikacji na stronie internetowej Gminy Łabowa.

 

 

                                                                                        Załącznik do & 7 ust. 2 pkt. 5
Uchwały Nr XX/132/2004
Rady Gminy Łabowa
z dnia 31 sierpnia 2004r.


Obiekty w ewidencji zabytków według kart adresowych.


SKŁADZISTE

1. Kapliczka szafkowa drewniana, z Chrystusem Ukrzyżowanym,
2. Kapliczka szafkowa drewniana k/domu Nr 2 (łemkowska), na słupie kamienym,
3. Kapliczka szafkowa drewniana na domu Nr 5, ok. 1925 r.,
4. Kapliczka szafkowa drewniana k/domu Nr 10, pocz. XX w.,
5. Kapliczka szafkowa drewniana k/domu Nr 15a, XIX/XX w.,
6. Kapliczka domkowa k/domu Nr 205, kamień otynkowany,
7. Piwniczka naprzeciw domu Nr 2, kamienno-murowana, 1 ćw. XX w.,
8. Budynek mieszkalny drewniany Nr 9 z 1936 r., wł. Stanisław Oleś,
9. Budynek mieszkalny Nr 12, drewniany, budynek gospodarczy drewniany, ok. 1930 r., wł. Stefania Szczecina,
10. Budynek mieszkalny Nr 15a, drewniany, XIX/XX w., wł. Antoni Ruman,
11. Budynek mieszkalny Nr 16 drewniany, spichlerzyk drewniany, 1 ćw. XX w., wł. Wilk.

Uwaga: niniejszy wykaz obowiązuje w odniesieniu do obiektów położonych
              w granicach wsi Składziste – poza granicą Popradzkiego Parku
              Krajobrazowego.

 

U Z A S A D N I E N I E
do stwierdzenia zgodności projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Składziste, w części   położonej poza obszarem Popradzkiego Parku Krajobrazowego – ze „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Łabowa, zatwierdzonego Uchwałą Nr XXXII/179/97 Rady Gminy Łabowa z dnia   15 grudnia 1997 r.

Charakterystyka ogólna ustaleń „Studium”.

 „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Łabowa” obejmuje całą powierzchnię Gminy (119 km2) – uznając, że głównymi uwarunkowaniami zewnętrznymi, rzutującymi na zagospodarowanie przestrzenne obszaru, są:
- Położenie Gminy przy drodze krajowej Brzesko – Nowy Sącz – Krynica, z odgałęzieniem na Krzyżówce do przejścia granicznego na przełęczy Tylickiej i do Bardiowa.
- Położenie Gminy w zasięgu oddziaływania dwóch ośrodków o randze (ówcześnie) krajowej: Nowego Sącza i Krynicy, z tendencją wykorzystania terenu Gminy dla wypoczynku świątecznego, rekreacji pobytowej a nawet mieszkalnictwa (funkcja „sypialniana”).
- Położenie między atrakcyjnymi turystycznie i przyrodniczo pasmami górskimi Jaworzyny Krynickiej w Beskidzie Sądeckim oraz Czerszli i Tokarni w Beskidzie Niskim – z Łabową, jako lokalnym, lecz rozwojowym centrum turystycznym.
- Położenie 71 % obszaru Gminy w granicach Popradzkiego Parku Krajobrazowego (zwanego dalej PPK) i jego otuliny. PPK bez otuliny zajmuje 50 % powierzchni Gminy (5.943 ha). Jest to b. ważny atut dla rozwoju turystyki i rekreacji a jednocześnie zobowiązanie do utrzymania rozwoju Gminy na zasadach ekologicznych dla zachowania walorów przyrodniczych obszaru. Wysoki stopień lesistości (72 %) jest szansą dla racjonalnego prowadzenia gospodarki leśnej oraz związanych z nią pożytków – usług, przetwórstwa, myśliwstwa, pszczelarstwa, pozyskania owoców runa leśnego, hodowli pstrąga, oraz rozwoju turystyki, rekreacji czynnej i wypoczynku pobytowego.
- Stosunkowo dobre wyposażenie Gminy w sieć energetyczną i gazowniczą oraz jednoczesny niedorozwój zaopatrzenia w wodę, gospodarki ściekowej o proekologicznej gospodarki odpadami.
- Brak koncepcji właściwego wykorzystania (zagospodarowania) terenów rolnych zajmujących 23,1 % powierzchni Gminy (w tym tylko 13,6 % gruntów ornych). 81 % gruntów znajduje się w V i VI klasie bonitacyjnej.
- Ukształtowanie osadnictwa w dolinach potoków, wzdłuż dróg, stwarza korzystne warunki dla uzbrojenia terenów zurbanizowanych, lecz jednocześnie powoduje uciążliwość komunikacji dla funkcji mieszkalnictwa, turystyki i rekreacji. Powoduje również (wymuszony ukształtowaniem terenu) trend obudowy dróg, wywołujący przy tym kolizję z ochroną biologiczną cieków. Na terenie Gminy – poza wsią Łabowa – nie zauważa się zasadniczo tendencji „wchodzenia” zabudowy na zbocza dolin rzecznych.

Z uwarunkowań zewnętrznych w „Studium” wyeksponowano:

- Położenie obszaru Gminy w strefach: szczególnej ochrony zasobów wody, dominacji rekreacji wśród innych funkcji, dominacji funkcji ochronnych lasów,
- Położenie przeważającej części Gminy w granicach Popradzkiego Parku Krajobrazowego i jego otuliny a w części pozostałej w Obszarze Chronionego Krajobrazu.

Cele zagospodarowania przestrzennego Gminy Łabowa

- Likwidacja zagrożeń środowiska u ich źródeł, ochrona zasobów wody, ochrona krajobrazu, ochrona czystości powietrza, ochrona lasów.
- Preferencje dla zainwestowania turystyczno-rekreacyjnego w terenach o dobrych warunkach uzbrojenia z jednoiczesnym zachowaniem walorów środowiska oraz wykorzystaniem atutów obszaru PPK dla rozwoju rekreacji.
- Wykorzystanie tras komunikacyjnych dla rozwoju funkcji obsługowej turystycznego ruchu przejazdowego i pasanckiego.
- Poprawa warunków życia mieszkańców.
- Stworzenie założeń i przesłanek racjonalnego wykorzystania terenów rolnych.

Obszary predysponowane do zainwestowania.

- Najkorzystniejsze: dolina Kamienicy (Maciejowa, Łabowa, Nowa Wieś) z warunkiem ochrony strefy ekologicznej rzeki oraz wyposażeniem w system kanalizacyjny.
- Mniej korzystne: doliny lewobrzeżnych dopływów Kamienicy, wąskie, zalesione, o stromych zboczach (Roztoka Wielka, Łabowiec, Składziste, Czaczów). Preferencja dla zabudowy mieszkalno-letniskowej i pensjonatowej o mniejszych kubaturach, oraz urządzeń rekreacji zimowej. Zachowanie tradycyjnych, pasmowych układów zabudowy dolinowej, jej kompozycji przestrzennej i walorów krajobrazowych. Agroturystyka. Ochrona stref ekologicznych cieków.
- Tereny zainwestowania w strefie górskiej, rolno-leśnej: Uhryń, Łosie, Barnowiec, Kamianna, Kotów, Krzyżówka. Dominacja zabudowy mieszkalno-letniskowej. Wykorzystanie walorów Kamiannej dla apiterapii. Lokalne ośrodki rekreacji zimowewj. Konieczne wyposażenie w infrastrukturę chroniącą środowisko.

Obszary wyłączone z zainwestowania.
- Obszary leśne, w tym w szczególności o charakterze rezerwatowym.
- Otwarte tereny niezalesione, zabezpieczające spójność struktur przyrodniczych, w tym tereny najcenniejsze krajobrazowo: wierzchowiny, wysoko położone zbocza, polany grzbietowe. Zakaz lokalizacji nowych siedlisk. Gospodarka rolna o charakterze ekologicznym.
- Strefa ekologiczna potoków.

Pozostałe tereny rolne i rolno-zadrzewieniowe.

- Stanowią tło ekspozycji terenów osadniczych, również o funkcjach ekologicznych, zabezpieczających spójność struktur przyrodniczych. Zabudowa kubaturowa dopuszczona w granicach istniejących siedlisk oraz przy drogach o znaczeniu turystycznym.

Terenu działalności produkcyjnej.

- Powinny podlegać sukcesywnej eliminacji, w tym garbarnia w Łabowej oraz duże ośrodki towarowej produkcji zwierzęcej na rzecz usług komercyjnych, w szczególności ukierunkowanych na obsługę turystyki i rekreacji.

Projektowany zbiornik retencyjny na rz. Kamienicy.

- Brak decyzji właściwych władz. „Studium” propnuje rozważenie dopuszczenia zabudowy mieszkalnej i zagrodowej oraz rekreacji nadwodnej.

Kierunki rozwoju infrastruktury technicznej.

- Zaopatrzenie w wodę – lokalne systemy wodociągowe i ujęcia indywidualne.
- Gospodarka ściekowa – systemy kanalizacyjne zbiorcze oraz rozwiązania indywidualne.
- Gospodarka odpadami – wywóz odpadów poza obszar Gminy.
- Gazownictwa – modernizacja gazociągu Grybów – Krynica oraz rozbudowa sieci rozdzielczej.
- Elektroenergetyka – modernizacja i rozbudowa sieci s.n. i n.n.
- Ciepłownictwo – dostosowane do wymagań obszaru ścisłej ochrony powiewtrza atmosferycznego. Indywidyalne źródła ciepła oparte na mediach ekologicznych (olej opałowy, energia elektryczna, energia słoneczna, źródła niekonwencjonalne).
- Komunikacja – modernizacja drogi krajowej i drogi wojewódzkiej oraz dróg powiatowych i gminnych. Budowa parkingów.

Ochrona środowiska przyrodniczego i kulturowego.

- Zachowanie i powiększenie obszarów ochrony rezerwatowej i innych form ochrony. Ochrona obszaru PPK.
- Zachowanie kompleksów leśnych, zwiększenie lesistości kosztem gruntów nieprzydatnych dla rolnictwa. Zwiększenie udziału użytków zielonych.
- Zapewnienie spójności ekologicznej obszaru poprzez ochronę przed zainwestowaniem terenów otwartych. Ochrona krajobrazowa południowych stoków pasma Czerszli i Tokarni.
- Ochrona tradycji kulturowych i zabytków kulturu. Ochrona krajobrazu kulturowego.

Ocena zgodności ustaleń „Studium” z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

Analiza porównawcza oraz konfrontacja ustaleń „Studium” i projektu planu miejscowego pozwala na stwierdzenie zgodności obu dokumentów planistycznych.

1) Uwzględniony został w pełni przyjęty w „Studium” podział obszaru Gminy na strefy:
- korzystne dla zabudowy i dla uzbrojenia
- mniej korzystne i podlegające istotnym ograniczeniom zainwestowania,
- podlegające zakazowi zabudowy.
W każdej ze stref wprowadzono stosowna ustalenia, odpowiednio do ich funkcji.
2) W zakresie kubaturowym ograniczono zabudowę w strefach o większej ekspozycji krajobrazowej, wprowadzając zakaz zabudowy kubaturowej w obszarach wierzchowin i wyższych partiach zboczy.
3) Dopuszczono zgodnie z postulatami „Studium” – w większym zakresie możliwość realizacji zabudowy mieszkalno-letniskowej, pensjonatowej i rekreacyjnej – realizując zasadę stopniowego przystosowania strefy osadniczej do do funkcji turystyczno-rekreacyjnej.
4) Zachowano w pełni zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, krajobrazu kulturowego, zabytków i tradycji – wprowadzając m.in. stosowne ustalenia w zakresie kształtowania architektury.
5) Wyznaczono obszary całkowicie wyłączone z zainwestowania (lasy, wierzchowiny krajobrazowe) oraz wprowadzono odpowiednie ograniczenia w zainwestowaniu terenów i zwiększonym ryzyku budowlanym (zagrożone osuwiskami, zagrożone zalewami powodziowymi, podmokłe i t.p.). Wprowadzono zasady ochrony ekologicznej cieków. Kierując się wskazaniami ogólnymi „Studium” sprecyzowano – na podstawie wizji terenowych – zasięg terenów zagrożeń osuwiskowych oraz terenów zalewowych.
6) Zabezpieczono spójność ekologiczną obszaru poprzez zachowanie i ochronę przed zainwestowaniem głównych ciągów ekologicznych.
7) Na terenach przeznaczonych do zainwestowania zapewniono możliwość rozwoju usług podstawowych i komercyjnych.
8) W zakresie rekreacji zimowej określono odpowiednie tereny dla realizacji urządzeń służących temu celowi.
9) Zachowano zasadniczą zgodność w rozmieszczeniu terenów przeznaczonych do zainwestowania z rejonami wskazanymi na te cele w ustaleniach „Studium”.
10) Uwzględniono przyjęte w „Studium” zasady zaopatrzenia w wodę, rozwoju gazownictwa i zaopatrzenia w energię elektryczną. Ciepłownictwo oparto na mediach bezpiecznych ekologicznie.
11) W zakresie komunikacji zabezpieczono pełną obsługę obszaru – według ustaleń „Studium”.
12) W zakresie gospodarki odpadami odstąpiono od postulatu „Studium” wyznaczenia gminnego wysypiska odpadów – ustalając segregację odpadów na miejscu ich powstawania i wywóz na podstawie porozumień zawartych przez Gminę.
13) W zakresie gospodarki ściekowej przyjęto zasadę budowy scentralizowanego systemu kanalizacyjnego z oczyszczalnią ścieków w Maciejowej. Czasowo dopuszczono rozwiązania indywidualne.

Niniejsze uzasadnienie stanowi załącznik do Uchwały Nr XX/132/2004 Rady Gminy w Łabowej z dnia 31.08.2004 r.

R O Z S T R Z Y G N I Ę C I E
RADY GMINY ŁABOWA

O sposobie rozpatrzenia uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Składziste  w Gminie Łabowa – położonej poza obszarem Popradzkiego Parku Krajobrazowego.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717 z późn. zmianami) – Rada Gminy w Łabowej:

   Stwierdza, że w okresie wyłożenia do wglądu projektu planu miejscowego wymienionego w pkt 1 oraz w czasie do 14 dni po okresie wyłożenia – nie wpłynęły żadne uwagi.

Powyższe rozstrzygnięcie stanowi   Z a ł ą c z n i k   do Uchwały Nr XX/132/2004
Rady Gminy w Łabowej z dnia 31 sierpnia 2004 r. & 4 ust. 2 lit. b).


R O Z S T R Z Y G N I Ę C I E
RADY GMINY ŁABOWA

O sposobie realizacji zapisanych w planie inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, należących do zadań własnych Gminy.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717 z późn. zmianami) – Rada Gminy w Łabowej:

Zapisane w planie inwestycje, przewidziane do realizacji na terenie wsi Składziste, a to:
- budowa kanalizacji sanitarnej,
- budowa wodociągów,
- budowa (modernizacja) dróg gminnych,
r e a l i z o w a n e   b ę d ą  ze środków własnych Gminy, środków funduszy strukturalnych oraz środków funduszy ochrony środowiska – zgodnie z obowiązującymi w tej mierze przepisami o finansach publicznych.

Powyższe rozstrzygnięcie stanowi   Z a ł ą c z n i k   do Uchwały Nr XX/132/2004
Rady Gminy w Łabowej z dnia 31 sierpnia 2004 r. & 4 ust. 2 lit. b).

 

««« powrót
 
 


Interaktywna Polska