http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
REDAKCJA
URZĄD
WŁADZE
PRAWO LOKALNE
GOSPODARKA
MOJA SPRAWA
INNE
Wybory 2018
Taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wode i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Łabowa
Klauzule informacyjne RODO
Petycje
Projekt Założeń do Planu Zaopatrzenia w Ciepło, Energię Elektryczną i Paliwa Gazowe dla Gminy Łabowa na lata 2016-2030
Informacja publiczna
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2015 rok
Wybory do Sejmu i Senatu Rzeczpospolitej Polskiej 2015 rok
Referendum Ogólnokrajowe 6 września 2015 roku
Konsultacje społeczne projektu Programu Ochrony Środowiska
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2014 rok
Wybory Prezydenta RP 2015
Wybory samorządowe 2014
Wybory do Europarlamentu – 2014
Wybory 2013
Informacje nieudostępnione
Rejestr zmian
Jednostki organizacyjne
Spółki prawa handlowego
Stowarzyszenia i związki członkowskie
Jednostki pomocnicze
Wybory 2011
Rejestry i ewidencje
OŚWIADCZENIA
SZUKAJ
INSTRUKCJA OBSŁUGI
DZIENNIK PODAWCZY
STATYSTYKA
PRZETARGI
Wybory samorzadowe 2018


 
Rejestr zmian 
INNE
 
Treść archiwalna z dnia: 2003-06-16 12:06:07
Statut

 

Załącznik do uchwały Nr VI/ 38/03

Rady Gminy Łabowa z dnia 6 marca 2003r

 

STATUT GMINY ŁABOWA

R o z d z i a ł  I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina Łabowa zwana dalej gminą jest wspólnotą samorządową, którą z mocy prawa tworzą jej mieszkańcy.

2. Siedzibą organów gminy jest wieś Łabowa w związku z czym:

1) Rada Gminy nosi nazwę Rada Gminy Łabowa

2) Wójt Gminy nosi nazwę Wójt Gminy Łabowa

3) Urząd Gminy nosi nazwę Urząd Gminy Łabowa

3. Terytorium Gminy obejmuje obszar o powierzchni 119,1 km2. Granice administracyjne gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

& 2

1. Gmina posiada osobowość prawną.

2. Gmina wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

3. Gminie przysługują prawa własności i inne prawa majątkowe stanowiące jej mienie komunalne.

4. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

5. Pieczęcią urzędową gminy jest pieczęć okrągła z wizerunkiem ustalonym dla godła.

& 3

1.Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym /poprzez wybory i referendum/ lub za pośrednictwem organów gminy.

2. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy.

§ 4

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

- gminie - należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium gminy Łabowa,

- radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Łabowa,

- wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Łabowa,

- przewodniczącym rady - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady

Gminy Łabowa ,

- radnych - należy przez to rozumieć radnych Rady Gminy Łabowa,

- urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Łabowa,

- komisjach - należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Łabowa.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania gminy

§ 5

1.Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, które nie są zastrzeżone ustawowo na rzecz innych podmiotów.

2.Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1 należy do gminy.

§ 6

1.Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku

oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) edukacji publicznej,

8) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11)targowisk i hal targowych,

12)zieleni gminnej i zadrzewień,

13)cmentarzy gminnych,

14)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki pro rodzinnej , w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi.

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw

2.Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

3.Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji.

 

§ 7

1.Gmina wykonuje również nałożone przez ustawy zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych i referendów.

2.Gmina może również wykonywać zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3.Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1i 2. Szczegółowe zasady i terminy przekazywania środków finansowych określają ustawy nakładające na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych oraz zawarte porozumienia.

& 8

Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego. Zawarte porozumienia określają zasady i terminy przekazywania środków na wykonywanie tych zadań.

& 9

1.W celu wykonania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi. Wykaz jednostek organizacyjnych gminy zawiera załącznik nr 2.

2.Statuty gminnych jednostek organizacyjnych uchwala rada, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Statut jednostki organizacyjnej określa miedzy innymi nazw, zakres działania, siedzibę, zakres wyposażenia jej w majątek trwały oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.

3. Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych zatrudnia i zwalnia wójt.

& 10

1.Gmina oraz inne gminne osoby prawne mogą prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

2.Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa. Zadaniami użyteczności publicznej są zadania gminy wymienione w & 6 ust.1 statutu, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

§ 11

1.Gmina w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych może tworzyć z innymi gminami związki międzygminne.

2.Gmina może zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych.

3.W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów, gmina może wespół z innymi gminami tworzyć stowarzyszenia w tym również z powiatami i województwami.

4.W sprawach, o których mowa w ust.1-3 rada rada podejmuje decyzję w formie uchwały.

§ 12

1.Organami gminy są rada gminy oraz wójt wybierani w wyborach powszechnych.

2.Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie z wyłączeniem spraw rozstrzyganych w drodze referendum gminnego.

3.Zasady oraz tryb przeprowadzania wyborów do rady gminy, wyboru wójta oraz referendum gminnego określają odrębne ustawy.

R o z d z i a ł III

Postanowienia szczegółowe dotyczące jednostek pomocniczych

& 13

W gminie istnieją następujące jednostki pomocnicze:

Sołectwa:

1/ Barnowiec,

2/ Czaczów,

3/ Maciejowa,

4/ Składziste,

5/ Łabowa,

6/ Łabowiec,

7/ Uhryń,

8/ Kotów

9/ Kamianna,

10/ Nowa Wieś

11/ Łosie

12/ Roztoka Wielka

13/ Krzyżówka

2.Jednostkę pomocniczą tworzy rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

3.Konsultacje w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom gminy zgłaszania uwag do projektu uchwały o utworzeniu jednostki pomocniczej wyłożonego przez okres 30 dni w urzędzie gminy. Wyniki konsultacji nie są wiążące dla rady.

4. Przy tworzeniu, podziale, łączeniu i znoszeniu jednostki pomocniczej rada powinna uwzględnić przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne i istniejące więzi między mieszkańcami.

5. Z inicjatywą utworzenia, połączenia, podziału oraz zniesienia jednostki pomocniczej może wystąpić co najmniej 1/10 mieszkańców zamieszkujących stale na obszarze objętym zmianami mających czynne prawo wyborcze do rady, przesyłając na ręce przewodniczącego rady umotywowany wniosek.

6. Połączenie, zniesienie lub podział jednostki pomocniczej następuje w drodze uchwały rady. Przewodniczący rady winien w tym celu zwołać sesję nie później niż w terminie 1 miesiąca od dnia otrzymania wniosku.

7.W ramach jednostek pomocniczych mogą być tworzone jednostki niższego rzędu np. kluby lub grupy osiedlowe, przysiółkowe, jeżeli statut jednostki pomocniczej tak stanowi.

& 14

Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

& 15

1.Rada uchwala w budżecie gminy wydatki do dyspozycji jednostki pomocniczej w odpowiedniej klasyfikacji budżetowej.

2.Jednostka pomocnicza dysponuje środkami wymienionymi w ust.1, nie może jednak posiadać odrębnego od gminy rachunku bankowego.

R o z d z i a ł IV

Organizacja i tryb pracy Rady Gminy

§ 16

Kadencja rady trwa cztery lata, licząc od dnia wyboru.

§ 17

W skład rady wchodzą radni w liczbie określonej w ustawie o samorządzie gminnym.

§ 18

1.Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:

"Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców.".

2.Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty najstarszy radny wywołuje kolejno radnych, którzy powstają i wypowiadają słowo "ślubuję". Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż Bóg"

3. Radni nieobecni na pierwszej sesji rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 19

1.Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2.Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu , oraz sekretarza gminy - na wniosek wójta,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzenne

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w & 7 i 8 niniejszego statutu,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

§ 20

1.Uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej co uwzględnia niniejszy statut.

2.Zwykła większość głosów oznacza, że "za " projektem uchwały musi zostać oddanych więcej ważnych głosów niż głosów "przeciw". Głosów wstrzymujących się nie bierze się pod uwagę.

3.W razie gdy ustawa stanowi, że uchwała w danej sprawie zapada:

1) bezwzględną większością głosów - znaczy to, że "za" projektem uchwały musi zostać oddana liczba głosów co najmniej o 1 większa od sumy pozostałych, ważnie oddanych głosów tj. głosów "przeciw" i "wstrzymujących się",

2) bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady - znaczy to, że "za" projektem uchwały musi zostać oddana liczba głosów równa pierwszej liczbie naturalnej przewyższającej połowę ustawowego składu rady.

& 21

1.Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego rady i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

2.Przewodniczącego rady wybiera się spośród radnych, z dowolnej liczby kandydatów zgłoszonych przez radnych uczestniczących w sesji. Rada gminy może postanowić o ograniczeniu liczby kandydatów.

3.W przypadku gdy żaden z kandydatów na przewodniczącego nie uzyska w I turze głosowania bezwzględnej większości głosów, głosowanie powtarza się ograniczając ich do dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali w stosunku do pozostałych kandydatów największą liczbę głosów.

4. Każdego z wiceprzewodniczących rady wybiera się odrębnie w myśl zasad określonych ust. 2 i 3.

5.Wybór na stanowiska przewodniczącego i wiceprzewodniczących rada gminy stwierdza odrębnymi uchwałami.

6.Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, w trybie określonym dla ich wyboru.

7.W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji. Niepodjęcie uchwały w tym terminie jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

& 22

1.Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.

2. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.

3.W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący starszy wiekiem.

4.Funkcji, przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady nie można łączyć z członkostwem w komisji rewizyjnej.

& 23

1.Rada obraduje na sesjach zwołanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektem uchwał.

2.Na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien także zawierać porządek obrad wraz z projektem uchwał.

3.Sesje rady są jawne.

§ 24

Inicjatywę uchwałodawczą posiadają: wójt, komisje rady, kluby radnych, radni w liczbie co najmniej czterech.

& 25

Tryb przygotowania sesji oraz sposób jej prowadzenia został szczegółowo określony w regulaminie pracy rady stanowiącym załącznik Nr 3 do niniejszego statutu.

& 26

1.Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań rada powołuje następujące komisje stałe:

1) komisję budżetu, rozwoju gospodarczego i integracji europejskiej,

2) komisję rolnictwa, leśnictwa, ochrony środowiska i gospodarki komunalnej,

3) komisję zdrowia, opieki społecznej, ładu i bezpieczeństwa publicznego,

4) komisję oświaty, kultury, sportu i promocji gminy,

5) komisję rewizyjną.

2.Komisje składają się z 3 lub 5 osób, z zastrzeżeniem ust.3.

3.Komisja rewizyjna liczy 3 osoby i w skład jej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady.

& 27

1.Komisja rewizyjna kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych.

2.Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium wójtowi.

3.Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli.

4.Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa załącznik Nr 4 do niniejszego statutu.

& 28

Do zadań pozostałych komisji stałych należy:

1. opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, wójta, inne komisje i mieszkańców gminy,

2. zajmowanie stanowiska w sprawach skarg i wniosków dotyczących działalności rady, wójta oraz jednostek organizacyjnych gminy,

3. opiniowanie projektów uchwał rady,

4. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

5. kontrola wykonania uchwał rady.

& 29

1.Komisje działają na posiedzeniach, które zwołuje przewodniczący komisji z własnej inicjatywy lub na wniosek Przewodniczącego Rady lub Wójta.

2. W razie nieobecności przewodniczącego komisji jego funkcję pełni osoba przez niego wyznaczona; w razie nie wyznaczenia funkcję tą pełni członek najstarszy wiekiem.

3. Zwołanie posiedzenia komisji powinno być połączone z podaniem tematyki.

4.Komisje podejmują uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu komisji.

5.W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami; mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

6.Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

& 30

1.Komisje podlegają radzie gminy.

2.Komisje stałe przedkładają radzie plan pracy do zatwierdzenia oraz składają okresowe sprawozdania z działalności, nie rzadziej niż raz w roku.

3.Rada Gminy może dokonywać w toku kadencji zmian na stanowiskach przewodniczących komisji

& 31

1.Rada gminy może powoływać komisje doraźne w celu realizacji określonych zadań.

2.Komisje te powołuje się na uzasadniony wniosek wójta bądź przewodniczącego rady a także 3 radnych.

3.Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy określa rada w uchwale o ich powołaniu.

& 32

1.Radni mogą tworzyć kluby radnych według własnego wyboru.

2.Klub powinien składać się z co najmniej 5 radnych.

3.Członkowie klubu wybierają spośród siebie przewodniczącego, który informuje radę o składzie klubu oraz przedkłada radzie regulamin pracy klubu.

& 3

1. Podstawowym obowiązkiem radnego jest utrzymywanie stałej łączności z mieszkańcami oraz przyjmowanie od nich do rozpatrzenia przez organy gminy postulatów i wniosków.

2. Radni winni współdziałać z organami sołectwa .

3. Radni zobowiązani są brać udział w pracach rady oraz tych instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani przez radę.

§ 34

1.Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat.

2.Radny nie może pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.

3. Wójt nie może powierzyć radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy cywilno-prawnej .

& 35

1.W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2.Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy.

3.Radny między innymi posiada prawo:

1) domagać się wniesienia pod obrady rady spraw wynikających z postulatów i wniosków wyborców,

2) podejmować działania i składać wnioski w jednostkach organizacyjnych gminy,

3) żądać pomocy od pracowników urzędu gminy w sprawach wynikających z działalności radnego.

& 36

1.Radnemu przysługują diety na zasadach określonych odrębną uchwałą rady oraz zwrot kosztów podróży służbowych .

2.Za zaniedbanie obowiązków rada po wysłuchaniu wyjaśnień radnego może udzielić radnemu "regulaminowego ostrzeżenia", a w przypadku rażących zaniedbań "regulaminowej nagany".

3.Radny otrzymuje legitymację radnego.

& 37

1.Obsługę techniczno-organizacyjną rady, komisji oraz radnych sprawuje urząd gminy.

2.Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady zawiera regulamin pracy rady .

R o z d z i a ł V

Organ wykonawczy gminy

 

§ 38

1.Organem wykonawczym gminy jest wójt..

2.Kadencja Wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji rady gminy lub wyboru go przez radę gminy i upływa z dniem upływu kadencji rady gminy.

3.Objęcie obowiązków przez Wójta następuje z chwilą złożenia wobec rady gminy ślubowania o następującej treści: "Obejmując urząd wójta gminy, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy".

4.Po upływie kadencji wójta pełni on swoją funkcje do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta.

§ 39

1.Wójt może powołać i odwołać zastępcę wójta na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym.

2.Funkcji Wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z:

1) z funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,

2) członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego,

3) zatrudnieniem w administracji rządowej,

4) mandatem posła lub senatora.

& 40

1.Uchwała rady gminy w sprawie nie udzielenia wójtowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta.

2.Uchwałę w sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

& 41

Rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z przyczyny innej niż nie udzielenie wójtowi absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.

& 42

1.W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawach.

2. W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji jego funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.

& 43

1.Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

2.Wójt opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy

3.Wójt może zarządzić ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych jeżeli w inny sposób nie można usunąć bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub mienia.

& 44

1.Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

2.Do zadań wójta należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) przedkładanie organom nadzorczym uchwał rady zgodnie z art. 90 ustawy o samorządzie gminnym,

6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz wykonywanie w stosunku do nich uprawnień zwierzchnika służbowego

3.W realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie radzie gminy.

& 45

1.Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

2.Kierownikiem urzędu jest wójt; wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.

3.Wójt wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Wójt może upoważnić swojego zastępcę lub innych pracowników urzędu do wydawania decyzji w jego imieniu.

4.Wójt udziela pełnomocnictwa kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej do działania jednoosobowo .

Rozdział VI

Stosunki pracy pracowników samorządowych

& 46

Stosunek pracy z pracownikami samorządowymi nawiązywany jest:

1) na podstawie wyboru - z wójtem ,

2) na podstawie powołania :

a)zastępcą wójta,

b)sekretarzem gminy,

c)skarbnikiem gminy,

3) na podstawie mianowania :

a)kierownikiem Ośrodka Pomocy Społecznej

b)kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego

4) na podstawie umowy o pracę - pozostali pracownicy samorządowi.

R o z d z i a ł VII

Akty prawa miejscowego stanowionego przez gminę

§ 47

1.Na podstawie ustawowych upoważnień gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.

2.Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem gminy,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3.W zakresie nieuregulowanym ustawowo lub przepisami powszechnie obowiązującymi rada może wydać przepisy porządkowe, jeśli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4.Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3 mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

§ 48

1.Akty prawa miejscowego ustanawia rada w formie uchwały.

2.W przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Wójt w formie zarządzenia.

3.Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady gminy. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nie przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady.

4.W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia, rada gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

5.Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.

6.Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa odrębna ustawa.

7. W celu umożliwienia zainteresowanym wglądu do aktów prawa miejscowego sekretarz gminy prowadzi zbiór tych przepisów.

R o z d z i a ł VIII

Mienie komunalne i gospodarka finansowa gminy

§ 49

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe gminy i związków komunalnych, do których ona należy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

§ 50

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

§ 51

1.Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą.

2.Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

& 52

1.Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu gminy, zwanego dalej budżetem.

2.Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy i ma formę uchwały budżetowej.

& 53

1.Najpóźniej do 15 listopada wójt przedstawia radzie projekt budżetu na kolejny rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami przesyłając jednocześnie projekt do regionalnej izby obrachunkowej w celu zaopiniowania.

2.Budżet uchwalany jest do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

3.Do czasu uchwalenia budżetu, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie gminy.

4.Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada odrębną uchwałą.

§ 54

1.Dochodami gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,

2) dochody z majątku gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

2.Dochodami gminy mogą być:

1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

3) spadki, zapisy i darowizny,

4) inne dochody.

§ 55

1.Uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2.Uchwały, o których mowa w ust. 1 zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

§ 56

Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.

§ 57

Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt.

& 58

1.Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

2. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów aktów prawa miejscowego

3. Wójt informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.

& 59

1.W terminie do 31 marca każdego roku wójt przedkłada radzie roczne sprawozdanie z wykonania budżetu, zwane dalej sprawozdaniem i przesyła regionalnej izbie obrachunkowej.

2.Sprawozdanie opiniuje komisja rewizyjna i występuje do rady z wnioskiem o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium wójtowi; wniosek podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.

3.Rada rozpatruje sprawozdanie Wójta najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku i po zapoznaniu się z opiniami Regionalnej Izby Obrachunkowej podejmuje na wniosek komisji rewizyjnej uchwałę w sprawie absolutorium dla Wójta.

Rozdział IX

Zasady dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych

& 60

1. Każdy zainteresowany ma prawo dostępu do dokumentów organów gminy oraz komisji rady i korzysta z nich na zasadach określonych w niniejszym statucie.

2. Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust.1 może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach: ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych, ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa.

3. Udostępnieniu podlegają dokumenty organów gminy wynikające z wykonywania zadań publicznych. Udostępnieniu podlegają w szczególności:

1) protokoły z posiedzeń i sprawozdania organów gminy i komisji rady wynikające z wykonywania zadań publicznych,

2) protokoły z posiedzeń i sprawozdania z działalności jednostek pomocniczych,

3) uchwały rady i zarządzenia wójta wraz z kompletem dokumentów będących podstawą do ich podjęcia,

4) dokumentów związanych z udzieleniem zamówień publicznych w zakresie dopuszczonym ustawą z dnia 10 czerwca 1994r o zamówieniach publicznych.

4. Dokumenty o których mowa w ust.3 udostępnia Sekretarz Gminy. Udostępnianie dokumentów odbywa się w dniach i godzinach pracy urzędu gminy.

5.Podstawą udostępniania dokumentów jest pisemny wniosek osoby zainteresowanej, bez obowiązku wykazywania interesu prawnego lub faktycznego, z zastrzeżeniem ust.6.

6.Nie wymaga pisemnego wniosku udostępnienie:

1) informacji nie wymagającej wyszukiwania, która może być przekazana w formie ustnej,

2) udostępnienie rejestrów oraz uchwał rady i zarządzeń wójta z bieżącej kadencji.

7. W sytuacji uniemożliwiającej niezwłoczne udostępnienie dokumentu osobie zainteresowanej, winien on być jej udostępniony w najkrótszym czasie, nie później niż 14 dni od dnia złożenia wniosku.

8. W przypadku gdy charakter dokumentu nie zezwala na jego udostępnienie, urzędnik pisemnie odmawia udostępnienia podając rodzaj dokumentu, którego odmowa dotyczy oraz przyczyny i podstawę odmowy.

9.W przypadku gdy udostępniany dokument obejmuje sprawy wykraczające poza zakres zadań wynikający z realizacji zadań publicznych, a w szczególności dotyczących informacji objętych ochroną w trybie ustaw o ochronie danych osobowych lub ustawie o ochronie informacji niejawnych, pracownik urzędu, w którego posiadaniu znajduje się dokument przekazuje Sekretarzowi Gminy uwierzytelnioną kserokopię z zakrytym fragmentem nie podlegającym udostępnieniu. W miejsce zakrytego tekstu Sekretarz wprowadza adnotację ze wskazaniem podstawy prawnej wyłączenia tej części dokumentu.

10.Udostępnianie obejmuje również prawo do sporządzania odpisów i notatek z dokumentów.

11.W przypadku żądania przez zainteresowanego sporządzenia kserokopii dokumentu oraz odpisu , mogą one zostać sporządzone zgodnie z zasadami określonymi w instrukcji kancelaryjnej i ustawie o opłacie skarbowej.

««« powrót
 
 


Interaktywna Polska