Załącznik Nr 4 do Statutu Gminy Łabowa Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Łabowa Rozdział I Postanowienia ogólne & 1 1.Komisja Rewizyjna Rady Gminy Łabowa zwana dalej komisją jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy. 2.Celem działań kontrolnych jest dostarczenie radzie informacji niezbędnych dla oceny działań wójta , gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk. 3.Komisja bada i ocenia na polecenie rady, materiały z kontroli działalności wójta i jednostek organizacyjnych gminy, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych. 4.Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i w niniejszym regulaminie. § 2 Komisja podlega radzie. Rozdział II Skład Komisji Rewizyjnej § 3 1.Komisja składa się z przewodniczącego, oraz 2 członków wybieranych wyłącznie spośród radnych uchwałą rady podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady. 2.Mandat członka komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka komisji na przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady § 4 Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji lub niemożności działania, jego zadanie wykonuje osoba przez niego wyznaczona; w razie nie wyznaczenia tej osoby zadanie przewodniczącego wykonuje członek starszy wiekiem. § 5 1.Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność. 2.W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący komisji. 3.O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje rada. Rozdział III Zadania kontrolne § 6 1.Komisja kontroluje działalność wójta, jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy pod względem: - legalności, - gospodarności, - rzetelności, - celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. 2.Komisja kontrolując działalność wójta i jednostek wyżej wymienionych bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy. § 7 Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i formach wskazanych uchwałą rady. § 8 Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli: 1. kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu, 2. problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działania kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment jego działalności, 3.sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki. § 9 1.Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy komisji zatwierdzonym przez radę. 2.Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej zatwierdzonym planem pracy komisji. & 10 Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 3 dni robocze, a kontrole: problemowa i sprawdzająca - nie dłużej niż 1 dzień. § 11 1.Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań. 2.Rada może nakazać komisji nie rozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych. 3.Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli. 4.Uchwały rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie. 5.Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez radę, a w okresie międzysesyjnym przez przewodniczącego rady. 6. W przypadku zlecenia kontroli przez przewodniczącego rady winien on o tym fakcie poinformować radę na najbliższej sesji. § 12 1.Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 6 ust. l. 2.Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego. 3.Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem, w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych. Rozdział IV Tryb kontroli § 13 1.W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa w kontrolowanej jednostce, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki, wójta i przewodniczącego rady wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie. 2.Jeżeli podejrzenie dotyczy kierownika kontrolowanej jednostki, kontrolujący zawiadamia o tym wójta. 3.Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego rady. § 14 1.Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli. 2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu. 3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1-2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce kontrolującego pisemnego wyjaśnienia. 4. Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu, obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3. 5.Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa. § 15 Obowiązki przypisane niniejszym regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników. § 16 Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu. Rozdział V Protokoły kontroli § 17 Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 10 dni od daty jej zakończenia protokół obejmujący: 1. nazwę i adres kontrolowanego podmiotu, 2. imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących), 3. daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych, 4. określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą, 5. imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu, 6. przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole, 7. podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy. Protokół może zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. § 18 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących osoby te są obowiązane do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia przyczyn. 2.Wyjaśnienia, o których mowa w ust. l składa się na ręce przewodniczącego komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił przewodniczący komisji, składa on na zasadach wyżej podanych wyjaśnienia na ręce przewodniczącego rady. § 19 1.Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników. 2.Uwagi, o których mowa w ust. l składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania. § 20 Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania otrzymują: przewodniczący rady, przewodniczący komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu. § 21 1. Komisja w terminie 20 dni od daty zakończenia kontroli formułuje zalecenia i wnioski w sprawie: a) usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, b) wyciągnięcie przez kierownika jednostki kontrolowanej konsekwencji wobec osób winnych zaniedbań, c) ewentualnego skierowania sprawy do państwowych organów kontroli, 2. Zalecenia i wnioski, o których mowa w ust. 2 komisja kieruje do Wójta, kierownika jednostki kontrolowanej oraz przewodniczącego rady. 3. Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest w terminie nie dłuższym niż 10 dni zawiadomić komisję, przewodniczącego rady i Wójta o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych. 4. W przypadku odmowy wykonania wniosków i zaleceń pokontrolnych kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest podać przyczynę odmowy wraz z uzasadnieniem. 5. W przypadku, o którym mowa wyżej, komisja może skierować sprawę do rozstrzygnięcia przez radę. 6.Komisja dokonuje kontroli realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych. Rozdział VI Zadania opiniodawcze § 22 1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium wójtowi. 2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w pkt. l na ręce przewodniczącego rady w terminie określonym przez radę. § 23 1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek w sprawie przeprowadzenia referendum o odwołanie wójta z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium. 2. Przewodniczący komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. l na ręce przewodniczącego rady w terminie niezwłocznym. § 24 Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach rady. Rozdział VII Plany pracy i sprawozdania komisji § 25 1. Komisja przedkłada radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku. 2. Plan przedłożony radzie musi zawierać j: terminy odbywania posiedzeń, terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli oraz przedmiot kontroli. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części. § 26 1. Komisja składa radzie w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim. 2. Poza przypadkiem określonym w ust. l, komisja składa sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu stosownej uchwały rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania. Rozdział VIII Posiedzenia komisji § 27 1.Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z planem pracy komisji oraz w miarę potrzeb. 2. Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji, które nie są objęte planem pracy komisji, w formie pisemnej. 3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego komisji, a także na pisemny wniosek nie mniej niż 4 radnych lub nie mniej niż dwóch członków komisji. 4. Przewodniczący rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia. 5. W posiedzeniach komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby. 6. Z posiedzenia komisji należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez przewodniczącego komisji. § 28 1. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów . 2. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym. 3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji. Rozdział IX Postanowienia końcowe § 29 Obsługę biurową komisji zapewnia urząd gminy. § 30 1. Komisja może na zlecenie rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady w zakresie ich właściwości rzeczowej. 2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzaniu wspólnych kontroli przez członków komisji rewizyjnej i radnych - członków innych komisji rady. 3. Przewodniczący komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą. 4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, przeprowadzanej przez komisję stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu. 5. Przewodniczący rady zapewnia koordynację i współdziałanie poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania i zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.