Załącznik Nr 3 do Statutu Gminy Łabowa REGULAMIN PRACY RADY GMINY Rozdział I Postanowienia ogólne & 1 Regulamin określa tryb działania Rady Gminy Łabowa zwanej dalej Radą oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowanie uchwał przez radę. & 2 1.Rada działa na sesjach , za pośrednictwem komisji i radnych. 2.Komisje rady działają pod kontrola rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności. Rozdział II Sesje rady & 3 1.Pierwsza sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy. Po upływie tego terminu sesje zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy. Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania rady, pierwsza sesje zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów gminy. 2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji. 3.Porządek pierwszej sesji winien obejmować następujące sprawy: 1) złożenie ślubowania przez radnych, 2) wybór przewodniczącego rady i wiceprzewodniczących, 3) złożenie ślubowania przez wójta, 4) informację o stanie budżetu gminy i sprawach ważnych dla gminy złożoną przez ustępującego wójta lub sekretarza gminy. & 4 1.Podczas sesji rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji. 2.Sesja rady odbywa się zwyczajowo podczas jednego posiedzenia. Jeżeli zachodzi konieczność kontynuacji obrad, rozpatrywanie spraw może być przełożone na następne posiedzenie. 3.Posiedzenie nie powinno trwać dłużej niż 8 godzin. Po tym czasie każdy radny może zgłosić wniosek o przerwanie posiedzenia i prze-niesienie dalszego ciągu sesji na inny termin. & 5 1.Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonywania swych zadań. 2.Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy oraz nieprzewidziane w planach pracy a zwołane na wniosek Wójta bądź grupy radnych w liczbie 1/4 ustawowego składu rady. Sesje mogą mieć charakter uroczysty /okazjonalny/. 3.Sesjami nadzwyczajnymi są sesje zwoływane w nagłych potrzebach według zasad określonych w ust.2 bez konieczności zachowania terminów przypisanych dla trybu zwoływania sesji zwyczajnych. Na przewodniczącym rady spoczywa odpowiedzialność za powiadomienie radnych. 4.Plan pracy przygotowuje przewodniczący rady przy współudziale wiceprzewoniczących rady i przewodniczących stałych komisji rady i przedstawia go radzie do uchwalenia na pierwszej sesji każdego nowego roku kalendarzowego. Rozdział III Przygotowanie sesji & 6 Projekt porządku obrad, miejsce, termin oraz godziny rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący rady w porozumieniu z Wójtem. & 7 1.O terminie sesji zwyczajnej zawiadamia się radnych pisemnie co najmniej na 7 dni przed sesją. 2.O terminie sesji poświeconej uchwaleniu budżetu, oraz rozpatrzenia sprawozdania z jego wykonania zawiadamia się radnych co najmniej na 14 dni przed terminem sesji. 3.W zawiadomieniu o sesji podaje się miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia posiedzenia oraz porządek obrad. 4.Wraz z zawiadomieniem radnym dostarcza się projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad. 5.Zawiadomienie o sesji powinno być podane do wiadomości publicznej. 6.W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 1 i 2 rada może: a) podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin b) skreślić wybrane przez siebie punkty z porządku obrad. & 8 1.W sesjach winni uczestniczyć sołtysi jednakże bez prawa udziału w głosowaniach. Mogą zabierać glos w każdej sprawie w części obrad przeznaczonej na dyskusję. 2.Sołtysi winni otrzymać zawiadomienia o sesji wraz z porządkiem obrad co najmniej 3 dni przed terminem sesji. & 9 Warunki niezbędne dla prawidłowego przygotowania i przebiegu sesji zapewnia urząd gminy. Rozdział IV Zasady obradowania & 10 Sesje rady są jawne co oznacza, że każdy obywatel ma prawo wstępu na sesje.Ograniczenie jawności może wynikać wyłącznie z ustaw. & 11 1.Sesję otwiera prowadzący obrady tj. przewodniczący rady bądź wiceprzewodniczący. 2.Prowadzacy obrady przewodzi obradom oraz dokonuje zamknięcia sesji. & 12 1.Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez prowadzącego formuły "Otwieram sesję Rady Gminy Łabowa". 2.Po otwarciu sesji prowadzący stwierdza quorum, a w razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady. & 13 1.Po stwierdzeniu prawomocności obrad prowadzący przedstawia porządek obrad. 2.Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. W razie gdy sesja zwoływana jest na wniosek wójta lub radnych w liczbie 1/4 ustawowego składu rady zmiana porządku obrad wymaga jeszcze zgody wnioskodawcy. 3.Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad może wystąpić radny bądź Wójt. & 14 1.W porządku obrad każdej sesji zwyczajnej należy umieścić: a) przyjęcie protokołu z sesji poprzedniej, b) zgłaszanie interpelacji i wniosków przez radnych, c) sprawozdanie wójta ze swojej działalności między sesjami, d) uwagi i wnioski przewodniczących komisji stałych, e) przedkładane do przyjęcia projekty uchwał . & 15 1.Interpelacje i wnioski składa się w istotnych sprawach wspólnoty gminnej przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle. 2.Odpowiedzi na interpelacje udziela: przewodniczący rady, przewodniczący komisji, wójt bądź wyznaczony przez wójta pracownik. 3.W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 14 dni. 4.Interpelacje mogą być składane również na piśmie na ręce przewodniczącego rady w czasie sesji lub między sesjami. 5.Urząd gminy prowadzi ewidencję zgłaszanych interpelacji i wniosków oraz czuwa nad ich terminowym załatwieniem. & 16 Sprawozdanie z wykonania uchwał rady oraz zgłaszanych przez radnych interpelacji składa Wójt w formie pisemnej przynajmniej 1 raz na kwartał. & 17 1.Prowadzący obrady prowadzi je według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów. 2.Prowadzący obrady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad. 3.W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący obrad może przywołać go "do rzeczy", a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, prowadzący obrady przywołuje radnego "do porządku" a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokole. 4.Postanowienia ust.3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję, a także publiczności. 5.Po uprzednim ostrzeżeniu prowadzący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji. & 18 1.Prowadzący obrady udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń. 2.Prowadzący może udzielić głosu poza kolejnością w sytuacji gdy dotyczy to wniosku o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy: a) stwierdzenia quorum, b) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały, c) zamknięcia listy mówców, d) ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów, e) przeliczania głosów, f/)zamknięcia listy kandydatów przy wyborach, g) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu, h) przestrzegania regulaminu obrad, i) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia. 3.Wniosek o charakterze formalnym prowadzący poddaje pod głosowanie. 4.Poza kolejnością zgłoszeń prowadzący udziela głosu: a) wójtowi, b) radcy prawnemu c) sprawozdawcy właściwemu dla przedmiotu obrad & 19 Prowadzący obrady może udzielić głosu osobie spośród publiczności, chyba, że rada zgłosi sprzeciw. & 20 1.W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia prowadzący przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc. 2.Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady odnotowuje się w protokole. 3.Każdy radny, który opuszcza obrady przed ich zakończeniem bez usprawiedliwienia traci prawo do diety. & 21 1.Po wyczerpaniu porządku obrad prowadzący kończy sesję słowami "Zamykam sesję rady gminy Łabowa". 2.Czas otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji. Dotyczy to także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie. 3.Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji. & 22 Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zamknięciu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca. & 23 1.Z każdej sesji rady pracownik urzędu gminy sporządza protokół, który powinien zawierać: a) numer, datę i miejsce posiedzenia, b) nazwisko prowadzącego obrady oraz protokolanta, c) stwierdzenie prawomocności obrad, d) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji, e) porządek obrad, f) przebieg obrad, streszczenia przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków, g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za', "przeciw" i "wstrzymujących się", h) nazwiska radnych nieobecnych nieusprawiedliwionych oraz radnych, którzy opuścili bez usprawiedliwienia obrady przed ich zakończeniem, i) czas trwania sesji, j) podpis przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół. 2.Dla ułatwienia pracy protokolanta dopuszcza się nagrywanie przez niego przebiegu obrad na taśmę magnetofonową. Nagranie może być skasowane najwcześniej po zatwierdzeniu protokołu z obrad na następnej sesji. 3.Do protokołu dołącza się: a) listę obecności radnych, b) listę obecności zaproszonych gości, c) podjęte uchwały, d) inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w trakcie obrad, e) tekst informacji wójta ze swojej działalności między sesjami. & 24 1.Protokół wykłada się do wglądu radnym w urzędzie gminy oraz w dniu najbliższej sesji w miejscu jej odbywania co najmniej 1 godzinę przed rozpoczęciem. 2.Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami oraz na najbliższej sesji. 3.O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje rada po uprzednim wysłuchaniu protokolanta. 4.Protokoły numeruje się cyframi arabskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji z oznaczeniem roku kalendarzowego. Rozdział V Tryb głosowania & 25 1.Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum. 2.W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni. 3.Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego. & 26 1.W głosowaniu jawnym radni głosują poprzez podniesienie ręki. 2.Głosowanie jawne przeprowadza prowadzący obrady. 3.Wyniki głosowania ogłasza prowadzący obrady. 4.W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw" głosowanie powtarza się; jeżeli w ponownym głosowaniu ten stan głosów zostanie utrzymany, rada może zadecydować o przełożeniu głosowanej sprawy na następną sesję. & 27 1.Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych. 2.W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji. 3.Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno radnych z listy obecności. 4.Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje sporządzony przez komisje protokół w którym zamieszczony jest wynik głosowania. 5.W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw" głosowanie powtarza się: jeżeli w ponownym głosowaniu ten stan głosów zostanie utrzymany rada może zadecydować o przełożeniu głosowanej sprawy na następną sesję. & 28 W głosowaniu imiennym radni głosują na kartach z wypisanym nazwiskiem głosującego. Wynik głosowania imiennego zamieszcza się w protokole z sesji. & 29 1.Prowadzący obrady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje jego treść w taki sposób aby była ona przejrzysta a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy. Treść tą ogłasza zebranym. 2.W pierwszej kolejności prowadzący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. 3.W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób prowadzący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamkniecie listy i zarządza wybory. Rozdział VI Uchwały rady & 30 1.Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesji w drodze uchwał. 2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mają być odnotowane w protokole z sesji. & 31 1.Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać: a) kolejny numer, datę i tytuł, b) podstawę prawną, c) postanowienia merytoryczne, d) określenie organu odpowiedzialnego za realizacje uchwały, e) termin wejścia w życie i ewentualnie czas jej obowiązywania f) przepisy derogacyjne. 2.Pod pojęciem kolejny numer uchwały rozumie się: numer sesji /cyfra rzymska/, numer uchwały , narastająco, według kolejności jej podjęcia /cyfra arabska /, rok podjęcia . 3.Projekty uchwał przygotowane przez Wójta lub grupę radnych powinny być opiniowane przez właściwe komisje rady. 4.W przypadku gdy projekt uchwały pochodzi od komisji bądź grupy radnych Wójt wyraża swoje stanowisko do tego projektu osobiście lub przez upoważnioną przez siebie osobę. 5.Projekt uchwały dotyczącej zmiany statutu gminy przygotowuje komisja statutowa powołana spośród radnych przez radę odrębną uchwałą. 6.Wszystkie projekty uchwał winny być zaopiniowanie przez radcę prawnego. & 32 Uchwały podpisuje prowadzący obrady. & 33 1.Uchwały ewidencjonowane są w rejestrze uchwał prowadzonym przez Sekretarza Gminy, który również obowiązany jest prowadzić ich zbiór. 2.Odpisy uchwał przekazywane są organowi ,który zobowiązany został do ich realizacji. & 34 1.Wójt obowiązany jest do przedkładania wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. 2.Uchwały podlegające nadzorowi przez Regionalną Izbę Obrachunkową /budżetowa, absolutoryjna i inne wskazane w odrębnej ustawie/ Wójt przedkłada Izbie w terminie także w terminie 7 dniowym. Rozdział VII Radni & 35 1.Radny ma obowiązek kierować się dobrem wspólnoty samorządowej. 2.Radny utrzymuje stała więź z mieszkańcami gminy przez: a) informowanie mieszkańców o stanie gminy, b) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady rady, c) propagowanie zamierzeń i dokonań rady, d) informowanie mieszkańców o swojej działalności w radzie, e) przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców gminy, f) czynny udział w zebraniach wiejskich. 3.Radni potwierdzają swoją obecność na sesji rady i posiedzeniach komisji podpisem na listach obecności. 4.Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji, posiedzeniu komisji powiadomić z wyprzedzeniem o swojej nieobecności odpowiednio przewodniczącego rady lub komisji. 5.Radny w ciągu 7 dni od dnia odbycia się sesji rady lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego rady lub komisji. 6.W stosunku do radnego, który trzykrotnie opuści obrady rady lub komisji bez usprawiedliwienia przewodniczący rady ma prawo udzielić upomnienia oraz poinformować za pośrednictwem sołtysa jego wyborców. & 36 1.W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy. 2.Komisja lub zespół przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady. 3.Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust.1 rada winna wysłuchać radnego. & 37 Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez przewodniczącego rady. Rozdział VIII Przewodniczący rady & 38 1.Zadaniem przewodniczącego rady jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. 2.Przewodniczący rady odpowiada przed radą w zakresie pełnienia swojej funkcji i jest ze swojej pracy rozliczany. 3.Przewodniczący rady lub jeden z wiceprzewodniczących mają obowiązek pełnić dyżur w biurze rady przynajmniej jeden raz w tygodniu. Przewodniczący ma obowiązek ustalenia harmonogramu dyżuru i podania go do publicznej wiadomości.